• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۶-۲۹
  • شناسه خبر: 19701

آموزش دانشگاه های زنجان مجازی خواهد بود

پیام ملّت - نخستین اجلاس روسای دانشگاه های استان زنجان با محوریت بازگشایی دانشگاه ها در فضای کرونایی برگزار گردید

به گزارش موج رسا ، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان گفت: ۹ دانشگاه در سطح استان فعالیت می‌کنند که در کنار آن‌ها ۴ دانشگاه غیردولتی نیز وجود دارند.

مسیح‌اله سلطانی، مجموع دانشجویان استان زنجان را ۳۹ هزار و ۳۱۷ نفر اعلام کرد و افزود : ۲۹ هزار و ۳۸۸ دانشجو یعنی ۷۴ درصد، بومی و ۸ هزار و ۷۳۷ دانشجو به میزان ۲۶ درصد، غیربومی هستند و همچنین ۲۱ هزار و ۹۱۳ دانشجو به میزان ۵۵ درصد، پسر و ۱۷ هزار و ۴۰۲ دانشجو نیز به میزان ۴۵ درصد دختر هستند.

وی اظهار کرد: ۳۹ باب خوابگاه دانشجویی، ۶۸۳ رشته تحصیلی، یک هزار و ۴۳۲ عضو هیات علمی و ۵۰ مرکز آموزشی در سطح استان فعالیت می‌کنند و مجموع مساحت فضاهای آموزشی استان زنجان ۴۶۳ هزار و ۶۷۱ مترمربع است.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان با اشاره به آمار مقایسه‌ای دانشجویان استان طی ۶ سال اخیر، گفت: تعداد دانشجویان از ۷۶ هزار و ۹۲۴ نفر در سال تحصیلی ۹۳-۹۴ به ۳۹ هزار و ۳۱۷ نفر در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ رسیده و در مجموع طی این سال‌ها ۴۵ درصد کاهش یافته است.

وی افزود: کاهش تقاضا و افزایش پذیرش دانشجو توسط مراکز علمی، دلایل کاهش تعداد دانشجویان استان زنجان است.

توزیع داروی بیماران خاص، نیازمند سرمایه‌گذاری است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان در خصوص وضعیت کمیابی داروهای خاص و علت عدم تهیه و توزیع توسط داروخانه‌ها گفت: مشکل اصلی این کار، کمبود اعتبار است زیرا برای شروع کار، حداقل باید ۱۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شود که این مشکل است.

پرویز قزلباش اظهار داشت: شرکت‌های دارویی در گذشته، علاوه بر فروش دارو به صورت نسیه به داروخانه‌ها، نمونه‌ای از داروها را نیز بابت تبلیغ محصول خود به صورت رایگان می‌دادند در حالی که امروز نه تنها محصول تبلیغی را حذف کرده‌اند بلکه سایر داروها را نیز فقط به صورت نقدی می‌فروشند.

وی خاطرنشان کرد: مشکل بعدی این است که داروهای بیماران خاص، گران‌قیمت و کم‌سود هستند زیرا سود آن‌ها ۵ تا ۷ درصد است لذا حتما باید تزریق اعتبار صورت گیرد وگرنه امکان فروش آن در استان بعید به نظر می‌رسد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: مجموع دانشجویان استان کاهش یافته اما به دلیل اینکه پذیرش دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی فقط از طریق سازمان سنجش صورت می‌گیرد، دانشجویان این دانشگاه در ۵ سال گذشته بیش از ۵۵ درصد افزایش داشته و در تحصیلات تکمیلی و دکتری نیز به ترتیب ۱۷۵ و ۴۳۶ درصد افزایش یافته است همچنین اعضای هیات علمی نیز به تناسب دانشجویان افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه وضعیت دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی، خاص است، اظهار داشت: این موضوع به نوع رشته‌ها برمی‌گردد که بخش عمده‌ای از تحصیل به صورت عملی و بیمارستانی است پس تحت هر شرایطی، تعطیل نخواهند بود و کارشان را انجام خواهند داد.

قزلباش خاطرنشان کرد: با شیوع بیماری کرونا شدت گرفتن آن و تمرکز دانشگاه به بیمارستان ولی‌عصر(عج) سبب شد تا بسیاری از دانشجویان تعطیل شده اما در بخش‌های بیمارستانی حضور یابند.

وی افزود: غیر از این موارد، تمام دانشجویان در ترم گذشته تمام دروس خود را به صورت مجازی گذراندند و بیش از ۱۰ هزار و ۶۰۰ محتوای درسی مختلف در سامانه نوید، بارگزاری شد و ۷۴۰ آزمون تشریحی به صورت مجازی در این سامانه انجام شد.

قزلباش با بیان اینکه تجارب خوبی در این زمینه به دست آمد، گفت: در آموزش و آزمون مجازی به لحاظ مشارکت دانشجویان و اساتید، هفتمین دانشگاه کشور بودیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: برای ترم جاری نیز تصمیم وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی بر این است که ۲۵ تا ۵۰ درصد ظرفیت دانشجویان کلاس‌ها به صورت حضوری و بقیه به صورت مجازی برگزار شود.

وی ابراز کرد: مشکلاتی در خوابگاه‌ها به وجود آمده است زیرا با ظرفیت ۲۵ درصد، اجاره برای خوابگاه نمی‌صرفد و همچنین از طرف دیگر پرداخت سه یا ۴ برابر هزینه اجاره نیز برای دانشجو نمی‌صرفد هر چند تعدادی خوابگاه اضافه کردیم اما باز هم مشکل داریم.

تمام دروس نظری دانشگاه آزاد به صورت مجازی برگزار می‌شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان نیز گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در مجموع با ۸ واحد و مرکز آموزشی، ۱۱ هزار و ۷۸۸ دانشجو، ۴۲۹ عضو هیات علمی، ۴۱۲ کارمند و ۲۲۰ هزار و ۸۳۶ مترمربع فضا و ۵۰۵ رشته در استان فعالیت می‌کند و ۹۰ درصد دانشجویان این دانشگاه، بومی هستند.

علیرضا فیروزفر اظهار داشت: در سال ۹۶ از مجموع ۵۵ هزار دانشجوی استان ۳۰ درصد یعنی ۱۷۵۰۰ دانشجو متعلق به دانشگاه آزاد بود که این میزان در سال ۹۷ به ۲۵ درصد رسید اما سال گذشته به دلیل جذب بالای دانشجو در مقطع کارشناسی، روند نزولی در ورودی، متوقف شد اما خروجی‌ها شدت یافت.

وی خاطرنشان کرد: در سال تحصیلی جاری نیز بنا بر آموزش مجازی دروس نظری است اما برای دروس عملی که مقداری هم از ترم گذشته مانده است با فاصله‌گذاری حداکثری (هر کلاس حداکثر ۵ نفر) برگزار می‌شود.

بابک کریمی، رئیس دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان نیز گفت: با شیوع بیماری کرونا در نیمسال گذشته و اجبار برای برگزاری مجازی کلاس‌ها، ۴ سرور مختص سیستم آموزشی این دانشگاه با استفاده از ظرفیت همکاران بخش کامپیوتر، راه‌اندازی شد و کلاس‌های این ترم نیز مجازی خواهد بود.

وی افزود: خوابگاه‌ها با یک‌سوم ظرفیت آغاز بهع کار کرده در حالی که ۷۵ درصد دانشجویان این دانشگاه، غیربومی هستند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان نیز در خصوص اصلاح ورودی دانشگاه زنجان گفت: موافقت تامین ۶۰ درصد از محل اعتبارات ملی و ۴۰ درصد از محل استانی را اخذ کرده و متعاقب آن نقشه‌ها اصلاح و در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور به تصویب رسید.

مهرداد سلطانی اظهار داشت: یک میلیارد تومان نیز برای شروع کار از سوی سازمان راهداری اختصاص یافت اما اخیراً نامه‌ای از سوی رئیس این سازمان به دفتر وزیر راه و شهرسازی زده شده و اعلام شده که به دلیل مشکلات اعتباری، برخی پروژه‌ها از جمله این پروژه از دستور کار سازمان خارج شده است.// آ

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست