• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۹-۰۸
  • شناسه خبر: 20510

ورود تست‌های سریع به برنامه بیماریابی و غربالگری سرپایی بیماران کووید – ۱۹

پیام ملّت-رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت:با ورود تست‌های سریع به برنامه بیماریابی وغربالگری سرپایی،این تست‌ها حجم بیشتری پیدا خواهد کرد و به لحاظ گستردگی هم بیشتر خواهد شد و طبیعتا به بیماریابی کمک قابل توجهی خواهد کر ...



به گزارش « پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملّت» دکتر پرویز قزلباش در جلسه ستاد پیشگیری و مدیریت کروناویروس استان باحضور حریرچی معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: با ارائه گزارشی از واحدهای تابعه دانشگاه اظهار داشت: در راستای بیماری کروناویروس، تا جایی که شناسایی و پیگیری بیماران ممکن بود، انجام شد و در این خصوص برای شناسایی بیماران سرپایی، طرح آزمایشگاهی افراد مشکوک تدوین، و شناسایی کل افرادی که در ارتباط نزدیک با بیماران بودند، صورت پذیرفت .

دکتر قزلباش افزود: طرح بیماریابی با نوسانات و محدودیت‌هایی که در حوزه منابع وجود داشت، همراه بود، ولی خوشبختانه در ماه‌های اخیر روند شناسایی سرعت بیشتری گرفته، و در این ایام که شاهد روند صعودی بیماری بودیم، ۱۰۰۰ الی ۱۲۰۰۰ تست PCR  روزانه انجام شده است.

رییس کلان منطقه ۶ آمایشی کشوری ادامه داد: با ورود تست‌های سریع به برنامه بیماریابی و غربالگری سرپایی، این تست‌ها حجم بیشتری پیدا خواهد کرد، و به لحاظ گستردگی هم بیشتر خواهد شد و طبیعتا این اقدامات به بیماریابی کمک موثر و قابل توجهی خواهد کرد .

مدیر ارشد دانشگاه علوم پزشکی زنجان با بیان اینکه پیداکردن کیس‌ها مبنای اصلی عمل است تصریح کرد: قدم اساسی، بزرگ و محوری این است که با جداکردن بیماران، زنجیره بیماری را قطع کنیم. و با تجربه‌ای که در کشور و استان وجود دارد و همراهی مسئولین و مدیران عالی استان، قطعا این راه سریع‌تر پیش خواهد رفت .

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد مراکز ۱۶ ساعته و نمونه‌گیری ۲۲ مرکز می‌باشد که در ابتدا ۱۰ مرکز بود افزود: علاوه بر طرح پایلوت سرپایی، طرح بررسی سرولوژِی کووید ۱۹ نیز از چند ماه قبل شروع شده که تا به امروز حدود ۲۰۰۰۰ نمونه تهیه شده که تحلیل این داده‌ها توسط متخصصان امر صورت خواهد گرفت .

به گفته دکتر قزلباش درخصوص اجرای طرح پایلوت سرپایی به لحاظ علمی مرجع هستیم و این طرح در سطح کشوری هم ابعاد وسیعی پیدا کرد و در ستاد ملی کرونا هم توسط ریاست محترم جمهور مورد عنایت قرار گرفت .

رییس دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به برگزاری ۶۱ جلسه ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا و بیش از ۱۵۰ جلسه  قرارگاهی دانشگاهی مدیریت بیماری کرونا تاکنون در استان، اظهار داشت: در این جلسات سعی شده مدیریت مدوام و منسجم داشته باشیم .

رییس کلان منطقه ۶ آمایشی کشوری ادامه داد: طرح سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی مبتنی بر شیوه محله محورو خانواده محوراست، که هر خانه به عنوان یک پایگاه سلامت عمل خواهد کرد، و در این راستا، اهداف کمی، مسولیت تیم را در استان سنگین می‌کند که نیازمند یک هماهنگی دقیق و همکاری جدی جهت دستیابی به این هداف است.

مدیر ارشد دانشگاه علوم پزشکی زنجان با تاکید بر ضرورت قطع زنجیره انتقال ویروس با افزایش رعایت پروتکل‌های بهداشتی اظهار داشت: در این طرح مبنا مدیریت و کنترل اپیدمی کووید ۱۹ از طریق مشارکت مردمی، هماهنگی‌های بین بخشی و بهره‌گیری از کمک نیروهای بسیج و داوطلب مردمی است .

دکتر قزلباش ادامه داد: رهگیری و رصد فعال حداقل به میزان ۸۰ درصد در یک‌ماه و ۹درصد در سه ماه، کاهش بستری حداقل به میزان ۳۰درصد در یک‌ماه و ۵۰درصد در سه ماه، کاهش مرگ حداقل به میزان ۱۰درصد در یک‌ماه و ۴۰درصد در سه ماه، و پوشش حمایتی از گروه‌های در معرض خطر به میزان ۵۰درصد در یک‌ماه و ۹۰درصد در سه ماه، از اهداف پیش‌بینی شده اختصاصی برای طرح شهید حاج‌قاسم سلیمایت است.

وی افزود: از دیگر ابعاد مهم این طرح که با حضور مدیریت عالی استان، بسیج و سپاه انجام شد و قطعا بعد جدیدی پیدا خواهد کرد، بحث پوشش‌های حمایتی است که این هدف هم با یاری دوستان عزیز انجام خواهد شد .

دکتر قزلباش با اشاره به ابتکار راه‌اندازی سامانه پایش آنلاین و بارگذاری چک‌لیست‌ها اظهار داشت: براساس این طرح ناظرین باحضور در محل‌های مورد نظر با چک‌لیست‌های مشخص دارای جی پی اس هستند و دقیقا براساس اطلاعات آنلاین در محل مورد نظر می‌توانند پایش را انجام دهند و اطلاعات وارد شده را بلافاصله در جایگاه خود در سامانه بارگذاری می‌کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زنجان با بیان اینکه یکی از راهبردهای مهم تست‎های انبوه گسترده‌ی هدفمند و هوشمند است که خوشبختانه با حمایت‌های مقام عالی وزارت و دکتر حریرچی کیت‌های لازم تامین شده و از دیروز در اختیار معاونت بهداشت دانشگاه قرار گرفته و از امروز صبح، برنامه تست‌های سریع در استان زنجان اجرایی شده است که امیدواریم این تست‌ها را در حداقل زمان به میزان کافی پیش ببریم و ظرفیت ازمایشگاهی را هم افزایش دهیم .

به گفته دکتر قزلباش در حوزه آموزش، بحث اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی بسیار مهم است و یکی از ابتکاراتی که با تاکیدات استاندار و امام جمعه استان انجام شد، راه‌اندازی استودیو سلامت بود که در این محل، بیش از ۲۰۰ برنامه با حضور مسئولین استانی، کارشناسان و پزشکان به صورت زنده تهیه، پخش و اطلاع‌رسانی لازم در این خصوص انجام شده است.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست