• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۹-۱۳
  • شناسه خبر: 20624

درمناسب سازی شهر برای معلولین، به شهرداری نمره قبولی نمی دهیم/ رسانه ها مقصرند

پیام ملّت- مدیر عامل جامعه معولین استان زنجان گفت: مناسب سازی شهر یکی از دغدغه های معلولین است که خیلی مهم و جدی است و به عنوان یک شهروند معلول در این مورد نمی توانیم به شهرداری نمره قبولی بدهیم.

مهدی قنبری موحد در گفت و گو با « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» اظهار کرد: جامعه معلولین استان زنجان از سال ۸۹ تشکیل شده و مثل هرصنف و ارگان دیگری که اتحادیه دارد جامعه معلولین استان هم وظیفه مطالبه گری و توانمند سازی و .. را برعهده دارد.

وی گفت: اجامعه معلولین استان زنجان ویژه معلولین جسمی و حرکتی است و حسن آن این است که اعضای هیئت مدیره آن باید خود از معولین باشند و با انتخابات برگزیده می شوند و انتصابی نیست .

مهدی قنبری موحد با بیان اینکه بحث اشتغال در کل کشور و برای همه مطرح است ولی ما فقط انتظار داریم قانون جامع حمایتن از معلولین اجرایی شود و بسیار جای تاسف دارد که رد اجرای این قانون کوتاهی می شود.

مدیر جامعه معلولین استان زنجان گفت: مناسب سازی یکی از دغدغه های معلولین است که اتفاقاً خیلی مهم و جدی است و به عنوان یک شهروند معلول در این مورد نمی توانیم به شهرداری نمره قبولی بدهیم.البته مشکلات مناسب سازی شهر یک شبه ایجاد نشده که توقع داشته باشیم یک شبه مشکل ما معلولین حل شود. جلسات مناسب سازی متعدد و منظم در استان برگزار می شود ولی درعمل اتفاق خاصی نمی افتد که این مختص زنجان نیست و سایر استان ها هم همین مشکل را دارند.

وی افزود: ۱۲۰۰ نفر عضو جامعه معلولین هستندکه قبل از شیوع کرونا کلاس های آموزشی و اردویی و … برگزار می شد و الان با توجه به شرایط موجود امکان آن نیست .

موحد گفت: حتی در همین مراکز درمانی یک ویلچری امکان تردد ندارد و اصلا آیا اگر از معلولین ما دچار کرونا بشنود آیا بیمارستان ها آماده خدمات به او هستند؟

مدیر عامل جامعه معلولین زنجان گفت: در بحث مشکلات معلولین بودجه لازم لحاظ نمی شود و گرنه قانون حمایت از معلولین جامع و بسیار کارگشا است.

قنبری موحد ادامه داد: بهزیستی در کنار ما است و مانند ما مطالبه گر است ولی مشکل این است که متاسفانه سایر سازمان ها و ارگان ها فکر می کنند فقط بهزیستی متولی اشتغال و ازدواج و حل مسائل معلولین است در حالی که طبق قانون سایر سازمان ها هم مسئولیت دارند.

وی افزود: در موضوع اشتغال معلولین توقع ما این است که طبق قانون جامع حمایت از معلولین حداقل ۳ درصد ازاستخدامی ها به معلولین اختصاص یابد که مشکل اساسی ما همین عدم اجرای قانون است.

وی با اشاره به گرانی های اخیر گفت: ویلچری که قبلا با ۵۰۰ هزار تومان میشد تهیه کرد الان بیش از ۳ میلیون تومان هزینه دارد و هم رفع نیازهای توانبخشی و درمانی معلولین دچار مشکل جدی شده است که توجه جدی هم لازم دارد.

قنبری موحد در خصوص وظیفه رسانه ها در فرهنگ سازی درنگرش به معلولین نیزگفت: متاسفانه در فیلم ها و سریال های صدا و سیما و حتی سینما همیشه آدم بد قصه ویلچر نشین می شود و یا آدمّ بدعاقبت را ویلچر نشین و معلول نشان می دهند در حالیکه معلولیت ناتوانی نیست و نباید صدا و سیما این تصور را در بیننده ایجاد کند و دراین مورد رسانه ها کوتاهی کرده اند و مقصر هستند.

وی با تاکید دوباره بر مناسب سازی شهر گفت: مناسب سازی یکی از دغدغه های اصلی ما است ودر حال حاضرمعلولین حرکتی ما نمی توانند در شهر به آسانی تردد کنند و سوار اتوبوس و تاکسی شوند و کارهای روزمره خود را انجام دهند که این هم از ناتوانی معلولین نیست بلکه از کم کاری مسئولین است همانطور که در المپیک پکن ۳۰ نفر از معلولین مدال کسب کردند و موفق شدند.

مدیر عامل جامعه معلولین استان زنجان گفت: همیشه در خصوص مناسب سازی مکان ها این بهانه را مطرح می کنند که این ساختمان چندین سال قبل ساخته شده ولی طرح سبزه میدان که در حال ساخت است بهتر است از هم اکنون پیگیری شود که این طرح برای معلولین مناسب هست یا نه ؟ نه وقتی که پروژه تمام شد ./ زینب سودی

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست