• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۹-۲۴
  • شناسه خبر: 20673

زنجان بدون زنان

پیام ملّت-در زنجان شهری که زنان فعال قبل و پس از انقلاب زیاد دارد ،امروز تنها زن مدیرکل در زنجان، مدیرکل امور بانوان است، به نظر می‌رسد اگر امکان داشت، حتی این سمت را هم به مردان واگذار می‌کردند.

رئیس جمهور در تبلیغات انتخاباتی خود  وعده جوان‌سازی مدیریت دولتی و سهم‌دهی به زنان را مطرح کرده بود.موضوعی که پس از انتخابات نیز بارها مطرح شد و حجت‌الاسلام حسن روحانی قول داد که تا چشم‌اندازی ۱۴۰۰ سهم زنان از پست‌های مدیریتی به ۳۰ درصد برسد.

در همین راستا در مرداد ماه سال ۱۳۹۶ رئیس جمهور دستورالعمل اجرایی نحوه انتخاب و انتصاب مدیران حرفه‌ای و افزایش تعداد مدیران زن در دستگاه‌های اجرایی به ۳۰ درصد تا پایان برنامه ششم را ابلاغ کرد.

 درتصویب نامه شورای عالی اداری که به امضای حسن روحانی رسیده خطاب به تمامی وزارتخانه ها، موسسات دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی آمده: شورای عالی اداری به پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور با هدف بهره گیری از توانمندی های زنان و جوانان مستعد کشور برای تصدی پستهای مدیریت حرفه ای و افزایش سهم و نقش آنان در مدیریت اجرایی کشور، ‌ دستورالعمل  اجرایی نحوه انتخاب و انتصاب مدیران حرفه ای را اصلاح و تصویب کرد.

 در تبصره ۶ که به ماده ۲ تصویب نامه تیر ماه سال ۹۵ هیئت دولت الحاق شده، آمده است: به منظور بهره گیری از ظرفیت زنان و جوانان توانمند کشور برای تصدی پست های مدیریتی، میزان تجربه مورد نیاز برای تصدی هر یک از سطوح مدیریت حرفه ای (از تجربه خدمت دولتی) در مورد زنان و کارمندان کمتر از ۱۵ سال سابقه در مواردی که سایر شرایط احراز شده باشد، به دو سوم زمان پیش بینی شده توسط شورای راهبری توسعه مدیریت دستگاه تقلیل می‌یابد.

در تبصره ۲ الحاقی به ماده ۵ تاکید شده بود که تا پایان برنامه ششم توسعه نسبت مدیران زن در پست‌های مدیریتی به ۳۰ درصد افزایش یابد  سهم هر یک از دستگاه های اجرایی برای انتصاب مدیران زن با در نظر گرفتن شرایط و ویژگی های هر دستگاه، توسط سازمان اداری و استخدامی کشور نیز مشخص شده بود.

پس از ابلاغ این مصوبه نسبت مدیریتی زنان افزایش یافته و آمارها نشان می‌دهد که سهم زنان در مدیریت کشور تا حد زیادی افزایش یافته است و در واقع کشور به سمت عدالت جنسیتی پیش می‌رود.

اما این موضوع در زنجان صدق نمی‌کند، اگر نگاهی به پارلمان شهری شورای شهر بیاندازیم، پس از ۴ دوره سهم زنان از اعضای شورا فقط یک نفر است، خانمی که عضو علی‌البدل است.

برخلاف بسیاری از استان‌ها و حوزه‌های انتخابیه استان زنجان فقط یک بار دارای نماینده زن در مجلس شورای اسلامی بوده و پس از آن سهم زنان هیچ بوده است.

در سطح مدیرکلی نیز هرچند که طی چند سال گذشته به صورت موقت چند زن، تصدی این پست شدند، اما کم کم نقش بانوان در این عرصه نیز کمرنگ شد و امروز هیج مدیرکل زنی در استان زنجان وجود ندارد.

از بین کل سمت‌‌های مدیریتی در رده‌های بالا امروز فقط یک زن در سمت معاونت استاندار وجود دارد که گاها هم زمزمه‌هایی درباره تغییر وی شنیده می‌شود.

با این وضعیت زنجان شهری که دارای زنان فعالی قبل و حتی پس از انقلاب بوده است، امروز به جایی رسیده است که تنها زن مدیرکل در زنجان، مدیرکل امور بانوان است، به نظر می‌رسد اگر امکان داشت، حتی این سمت را هم به مردان واگذار می‌کردند.

حذف زنان از مدیریت در حالی رخ داده است، که استاندار زنجان تأکید دارد، تا پایان اردیبهشت امسال ۱۰۹ نفر از بانوان شاغل در ادارات استان ارتقا پیدا کرده‌ و در مدیریت‌های مختلف قرار گرفتند و  این بانوان بر اساس توانمندی های خود در آینده نزدیک ارتقا خواهند یافت.

مدیرکل امور بانوان استانداری زنجان اما نظری متفاوت دارد و معتقد است، سهم زنان از مدیریت اندک است.

مدیرکل امور بانوان و استانداری زنجان گفت: هم اکنون در راستای توانمند سازی سیاسی و اجتماعی و تحقق سیاست های دولت دوازدهم و استفاده از ظرفیت های زنان در این استان از مجموع پست های مدیریتی فقط ۱۳ درصد به زنان تعلق دارد که از نسبت کشوری که ۱۸ درصد، پایین تر است.

ماهرخ بلوری افزود: شورای عالی اداری کشور افزایش ۳۰ درصدی نسبت مدیران زن در سیستم مدیریتی تا پایان برنامه ششم توسعه را تصویب کرد و پیرو آ ن به تمامی وزارتخانه‌های توسط آنان نیز به دستگاه‌های متناظر استانی نیز ابلاغ شده است.

بلوری افزود: بر این مبنا می‌توان به زنان فرهیخته، با تجربه و توانمند در حوزه‌های مختلف مسولیت‌های مهمی را واگذار کرد و بدون نگاه به جنسیتی نیز توقع داشت که سطح کارآمدی و بهره وری در این حوزه‌ها نیز رشد پیدا کند.

وی افزود:  اگر مبنا شایسته سالاری باشد چه زن و مرد و اگر ویژگی‌های لازم را داشته باشد می‌توانند در جایگاه مورد نظر قرار بگیرند چرا که برای رسیدن به تعادل و عدالت در حوزه زنان و خانواده در جامعه امروز نیا زمند این مهم هستیم که این قشر بتوانند حضور چشمگیر تری در فرآیند تصمیم گیری در سطوح مختلف جامعه از جمله دستگاه‌های اجرایی داشته  باشند.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به اینکه حضور زنان در پست‌های مدیریتی در کشور از ۱۳٫۸ درصد در سال ۹۶ به ۱۸٫۸ درصد در سال‌جاری رسیده است، خاطرنشان کرد: خوشبختانه زنجان جزو استان‌هایی است که در زمینه انتصاب مدیران زن، عملکرد خوبی دارد و امیدواریم طی دو سال باقی‌مانده از عمر دولت تدبیر و امید بتوانیم سهم زنان کشور در پست‌های مدیریتی را به ۳۰ درصد برسانیم.

معصومه ابتکار  با تاکید بر اینکه موضوع عدالت جنسیتی در جامعه به کارآمدی نظام مرتبط است، بیان کرد: همه ما به این موضوع آگاه هستیم که یکی از مولفه‌های مهم در بیانیه گام دوم انقلاب، مشارکت حداکثری در تحقق اهداف تعیین شده در این بیانیه است، به همین خاطر اعتقاد راسخ به این مهم داریم که مشارکت مردان در امور خانه می‌تواند ایفای نقش زنان در بخش‌های مختلف جامعه را ارتقا بخشد.

طی ماه‌ و سال‌های گذشته مدیرکل ارشاد زنجان، مدیرکل آموزش و پرورش زنجان، مدیرکل امور بانوان زنجان، مدیران زیرمجمموعه شهرداری که از بانوان بودند، تغییر کردند و امروز زنجان تقریبا خالی از زنان است و سهم آنها از مدیریت هیچ است، به نظر می‌رسد، در واقع زن جان به شهر بدون زنان تبدیل شده است.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست