• تاریخ: ۱۳۹۹-۱۲-۲۶
  • شناسه خبر: 22641

بازار سیاه کرونا در شب عید!

پیام ملّت- ایام پایانی سال برای بسیاری از مشاغل روزهای طلایی به شمار می‌‌رود و اغلب اصناف در این ایام شاید به اندازه یک سال درآمد داشته باشند، اما اگر همین بازار از دست برود، خسارت آن قابل جبران نخواهد بود.

حال که فقط چند روز تا پایان سال باقی مانده و اصناف هم به دنبال درآمد بیشتر برای خسارت یک سال گذشته خود هستند، بازهم سایه کرونا بر کاسبی آنها سایه انداخته و گویی قرار است، روزهای آخر سال قبل بازهم تکرار شود، تعطیلی اصناف و خسارت غیرقابل جبرانی که گویی قرار است به اصناف وارد شود.

هرچند که در روزهای ابتدایی شیوع ویروس عامه مردم تصور مبهمی از شرایط داشتند و گمان می‌کردند طی دو تا سه هفته موضوع فیصله می‌یابد، اما اینطور نشد و با وجود تزریق واکسن و توصیه‌های ستاد ملی کرونا حکایت از یک سال دیگر درگیری با محدودیت‌ها دارد.

به همین خاطر با فرا رسیدن پایان سال، ستادهای کرونایی به دنبال کنترل اوضاع هستند و هر استان به اقتضای شرایطی که دارد، در حال تدوین محدودیت‌هایی است که آتش زیرخاکستر شیوع کرونا، دوباره شعله‌ور نشود.

با این حال هرچند که ستاد کرونا به دنبال پیشگیری از شیوع ویروس کروناست، اما اصناف به شدت نگران این روزها هستند، دم عید است و پایان سال برای بسیاری از مشاغل روزهای طلایی سال است که اگر از دستشان برود دیگر زیان مالی آن را تا پایان سال نمی‌توانند جبران کنند.

اصنافی که در طول یک سال گذشته متحمل خسارات بسیاری شده‌اند، در روزهای پایانی امسال نگران سیاهی کرونا هستند.

سال‌های گذشته در روزهای آخر سال وقتی به سراغ فروشندگان و دست‌فروشان می‌رفتیم، از کسادی کارشان گله داشتند و گرانی را مانعی برای خرید مشتریان می‌دانستند،حالا دیگر ماجرا بسیار متفاوت‌تر از سال گذشته شده، این‌روزها بساط دستفروشان شب عید برچیده شده و قرار است، محدودیت اصناف هم اعمال شود.

به همین خاطر از هر فعال صنفی که سوال می‌کنیم، آنهامتهم ردیف اول کسادی کارشان را کرونا معرفی می‌کنند و سایه ترس از ابتلا به ویروس کرونا موجب کاهش مراجعه مردم به بازار و در نتیجه رکود سنگین کسب‌وکارها شده و اوضاع شب عید را برای کاسبان زهر کرده است.

یکی از دست‌فروشان درباره وضعیت بازار آخر سال به خبرنگار عصر ملت گفت: سال گذشته اوضاع فروش‌مان خیلی خوب نبود اما باز هم دل‌مان به همان مقدار کم خوش بود، این در حالی است که اوضاع فروش امسال بسیار خراب‌تر از سال گذشته شده و ما نمی‌دانیم چه باید کرد.

علی رضایی افزود: مدت‌هاست که دخل‌وخرجمان با هم جور درنمی‌آید و تمام دلخوشی‌های‌مان به فروش شب عیدمان بود. حالا هم که ویروس کرونا ورد زبان‌ها شده و ما را از نون‌خوردن انداخته است.

این دست‌فروش گفت: سال‌های قبل در دو نوبت برای بساط کردن می‌آمدیم و یک ماه آخر سال، می‌توانستیم به جبران همه سال فروش داشته باشیم، اما در ایام کرونایی مشتری در کار نیست و برای همین کمی دیرتر می‌آییم، اما چه آمدنی؟ فروشی نداریم و از طرف دیگر ترس از کرونا را هم با خودمان می‌کشیم.

نمایشگاه بهاره نداریم

به گفته رئیس اتاق اصناف استان زنجان امسال با توجه به شیوع کرونا نمایشگاه بهاره در استان زنجان برگزار نمی شود.

سید محمود موسوی با اشاره به اینکه با توجه به اینکه کرونا واحدهای صنفی و خدماتی را با مشکلات اقتصادی فراوانی مواجه کرد در این میان اصناف استان در این ایام فعالیت خواهند داشت، گفت: روزانه بیش از ۶۰ بازرسی از واحدهای صنفی و خدماتی توسط بازرسان اتاق اصناف استان انجام می‌شود. 

وی با بیان اینکه هشت گروه نظارت و بازرسی از اصناف استان زنجان را بر عهده دارند، ابراز داشت: در حال حاضر رعایت پروتکل های بهداشتی توسط واحدهای صنفی و خدماتی استان بهتر شده است. 

رئیس اتاق اصناف زنجان با اشاره به اینکه طی ۹ماه سالجاری بیشترین واحدهای صنفی پلمب شده مربوط به شهرستان زنجان و ابهر است،  تصریح کرد: واحدهای صنفی و خدماتی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند با آنها برخورد می شود.

موسوی با اشاره به خسارت جبرا‌ن ناپذیر کرونا به واحدهای صنفی بیان کرد: متاسفانه به علت شیوع ویروس کرونا برخی از واحدهای صنفی زمین‌گیر شده واقدام به تعطیلی کرده‌اند.

وی ادامه داد: ضربه مهلکی که شیوع ویروس کرونا به اصناف زد قابل جبران نیست و با توجه به محدودیت‌هایی که در شب عید خواهیم داشت، این ضرر و زیان بیشتر هم خواهد شد.

رئیس اتاق اصناف استان زنجان در ارتباط با توزیع کالاهای اساسی شب عید نیز گفت: مطابق سال‌های گذشته ۵۰ غرفه عرضه میوه شب عید در زنجان مستقر می‌شد، مقرر شده امسال برای پیشگیری از ایجاد صف، واحدهای صنفی دارای پروانه هم بتوانند درخواست توزیع میوه کنند. 

موسوی با اشاره به اینکه زمان آغاز توزیع میوه تنظیم بازار بسیار مهم است تا مهم مردم بتوانند خرید خود را انجام دهند، تاکید کرد: باید کاری کرد تا مانند سال قبل در تعطیلات نوروزی برای جلوگیری از فساد، میوه به دیگر استان‌ها ارسال شود.

رئیس سازمان صمت استان زنجان نیز با اشاره به اینکه فعالیت در بازار شب عید مطابق ابلاغیه‌های ستاد کرونا خواهد بود، گفت: امیدواریم در این ایام شاهد همکاری اصناف برای مقابله با کرونا باشیم.

ناصر فغفوری با اشاره به تشدید نظارت‌ها در ایام پایانی سال اظهار داشت: از ۱۵ بهمن ماه نظارت‌ها شدت گرفته‌اند و این اقدام تا ۱۵ فروردین سال آینده ادامه خواهد داشت و به دلیل اینکه ماه مبارک رمضان پیش‌روی ما قرار دارد این نظارت‌ها ادامه‌دار خواهند و این طرح طولانی مدت اجرا خواهد شد.

رئیس سازمان صمت استان زنجان با اشاره به اینکه امسال با توجه به شرایط پیش آمده و محدودیت‌هایی که برای دید و بازدید نوروزی در نظر گرفته شده، میوه تنظیم بازار کمتری نسبت به سالیان قبل خریداری شده است، افزود: امسال ۴۰۰ تن سیب و ۶۰۰ تن پرتقال خریداری شده است.

وی با اشاره به اینکه همه سیب‌ها از اشنویه آذربایجان غربی به استان منتقل شده است، عنوان کرد: بخشی از پرتقال‌های خریداری شده از تنکابن مازندران به استان وارد شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به اینکه ۶۰۰ تن روغن نباتی در خط تولید و انبار شرکت روغن نباتی جهان وجود دارد، تصریح کرد: این روغن‌ها به مرور توسط اتحادیه خواروبار فروشان در سراسر استان توزیع می‌شود.

وی تصریح کرد: سامانه ۱۲۴ به‌صورت شبانه‌روزی  برای دریافت شکایت‌های مردمی فعال است و مردم تخلفات واحدهای صنفی را با این سامانه گزارش کنند.

رئیس سازمان صمت استان زنجان برافزایش نظارت بر بازار تأکید کرد  و گفت: مردم باید در رفاه و آرامش باشند و سازمان صنعت و معدن با متخلفین برخورد جدی می‌کند.

فغفوری از اعلام مستمر قیمت‌های توصیه‌ای لبنیات، حبوبات و پروتئین از طریق سامانه ۳۳۱۴۴۱۴۴ خبر داد و ابراز کرد: خوشبختانه همکاری اتاق اصناف تعزیرات حکومتی و سازمان صنعت و معدن در برخورد با متخلفین و نظارت از بازار بسیار خوب است.

تشدید نظارت بر بازار در آستانه نوروز

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان نیز با اشاره به اینکه تشدید نظارت‌ها از ۱۵ بهمن ماه با محوریت فرمانداران آغاز شده است، اظهار کرد: چهار نفر از نمایندگان دستگاه‌های دخیل در امر نظارت، کمیته‌هایی در هر شهرستان تشکیل و آغاز به فعالیت کرده‌اند. 

محمدرضا آبی‌پور با بیان اینکه تشدید نظارت‌ها در ۱۵ فروردین‌ماه پایان می‌یابد، اضافه کرد: از ۱۵ بهمن‌ماه تاکنون یک هزار و ۳۹۷ بازرسی انجام شده که ۳۷۴ مورد آن از واحدهای نانوایی، ۹۴۹ مورد از واحدهای توزیعی و ۲۸ مورد آن از انبار بوده است.

وی با بیان اینکه تاکنون ۱۴۱ جلسه با ۷۲۵ مصوبه تشکیل شده است، خاطر نشان کرد: شهرستان ماهنشان با ۳۱ جلسه در صدر قرار دارد و پس از آن بیشترین جلسات در شهرستان ایجرود برگزار شده است. 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان با بیان اینکه روغن‌نباتی با جزئیات کامل در همه فروشگاه‌ها در حال توزیع است، گفت: این توزیع به دلیل نظارت بالایی که بر فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بزرگ انجام می‌شود و از مباشران خواسته شده اجازه ندهند تا کمبود روغن در بازار احساس شود.

ممنوعیت فعالیت اصناف از ۲۱ شب ۱۶ اسفند

معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان نیز با اشاره به اینکه برای کنترل بیماری طبق مصوبه ستاد کرونا فعالیت تمام اصناف شهرستان زنجان از روز شنبه ۱۶ اسفندماه بعد از ساعت ۲۱ ممنوع است، افزود: تردد خودروها نیز بعد از ساعت ۲۱ ممنوع می‌شود.

محمدرضا صائینی با اشاره به اینکه تاکنون ۲۵ درصد جمعیت استان زنجان ایمن شده و ۷۵ درصد هنوز ایمنی مربوط به بیماری کرونا را پیدا نکرده‌اند، گفت: اگر نحوه استفاده از ماسک صحیح باشد و همه ملزم به استفاده از این وسیله حفاظتی شوند ایمنی در برابر کرونا ۹۵ درصد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کشور ایران در زمره موفق کشور‌های تولید کننده واکسن کرونا قرار دارد گفت:   واکسن پاستور، واکسن برکت و واکسن رازی که توسط کشورمان تولید شده‌اند از جمله واکسن‌های کرونا در دنیا هستند بنابراین دانشمندان ایرانی گام‌های علمی بلندی در این زمینه برداشته‌اند.

صائینی با بیان اینکه زنجان به عنوان مرکز تامین و توزیع واکسن در شمال غرب کشور مطرح است، تصریح کرد: تزریق واکسن کرونا در  چهار مرحله انجام می‌گیرد در فاز نخست در دو قسمت برای شاغلان ICU، اورژانس بیمارستانی و بخش‌های که به طور مستقیم با کرونا ارتباط مستقیم دارند ایمن‌سازی انجام می‌شود.

وی افزود: در ادامه روند تزریق واکسن شاغلانی که در کلینیک‌های خصوصی، بخش‌های خصوصی و افرادی که به هر نحوی با کرونا درگیر هستند به ترتیب قبل از عید واکسیناسیون این افراد نیز تکمیل می‌شود و این در حالی است که در مرحله دوم نیز تزریق واکسن به معلولان و سالمندانی که در مراکز تجمع حضور دارند انجام می‌گیرد.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست