• تاریخ: ۱۴۰۰-۰۱-۲۰
  • شناسه خبر: 22811

شمار بیماران کرونایی زنجان پنج برابر شده است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: طی هفته گذشته شمار بیماران سرپایی و بستری کرونایی در استان به بیش از پنج برابر افزایش یافته است و در این مدت بیش از ۱۰۰ بیمار در بیماستانهای استان بستری شده‌اند.

به گزارش «پایگاه خبری تحلیلی پیام ملّت» و به نقل از ایرنا ، دکتر پرویز قزلباش شامگاه پنجشنبه در جلسه پیشگیری و مقابله با کرونا با اشاره به آخرین وضعیت کرونایی استان افزود: در بخش سرپایی با توجه به ورود بخش غیردولتی، درمانگاههای ۱۶ ساعته استان نیز برای افزایش تست به مراتب افزایش یافته بطوری که همچنان با فشار کاری به فعالیت و خدمت رسانی مشغول هستند.

این مسوول همراهی بخش خصوصی را یادآور شد و گفت: نگرانی کنونی از بستری کرونایی ها در بیمارستان های استان است که در این خصوص سه سطح پیشگیرانه وجود داشت که ۲ سطح  آن به هم ریخته است.

قزلباش رعایت پروتکل ها و محدودیت ها را از جمله سطوح مهم و شکننده پیشگیرانه کرونایی عنوان کرد و افزود: رفتار عجیب و دور از انتظار شهروندان قبل از سال نو، موجب شد میزان رعایت پروتکل های بهداشتی به ۵۲ درصد کاهش یابد که این مهم باید ترمیم شود.

وی با بیان اینکه با همکاری های بین بخشی طی چند روز گذشته اقدامات قاطعانه ای در خصوص اعمال محدودیتهای کرونایی در شهر زنجان انجام گرفته است، گفت: در زمان حاضر توجه جدی به رعایت پروتکل های بهداشتی و  محدودیت ها می تواند آثار خوبی ۲ هفته  آینده داشته باشد و در واقع به خروج از بحران کمک فراوانی می کند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان ادامه داد: به تازگی برخی شهرهای استان نیز رنگ قرمز کرونایی بخود گرفته اند که باید آمادگی های لازم برای رویارویی با وضعیت را داشته باشند اما در برخی شهرها اقدامات با تاخیر انجام می شود و این در حالی است که ویروس با سرعت بیشتری در حال حرکت است و باید با توان بیشتری وارد عمل شد.

این مسوول با اشاره به اینکه فضای کنونی ایجاب می کند همه مدیران و دستگاههای اجرایی همراه دانشگاه علوم پزشکی باشند ادامه داد: معاون بهداشتی دانشگاه نیز بحث بیمار یابی و انجام تست های گسترده را با جدیت ادامه می دهد اما وقتی سیلی جاری می شود این کار باید با قوت تداوم یابد.

وی با تاکید بر اینکه بیماریابی هوشمند اقدام اساسی و مهم در شرایط کرونایی است، اضافه کرد: در این مقطع بیشتر بر گروههای آسیب پذیر از جمله  سالمندان، زنان باردار و بیماران زمینه ای متمرکز شد که این مهم در حال انجام است.

قزلباش با اشاره به اینکه اصلی ترین چالش کشور و استان مدیریت بیماران نیازمند مراقبت های بیشتر است، افزود: عمده ای از بیماران به بیمارستان مراجعه می کنند که نیازمند مراقبت بیشتر و بستری هستند.

وی با بیان اینکه در موج های قبلی پیک بیماری هفت هفته طول کشید، اظهار داشت: با روند موجود و تجربه استان خوزستان پیش بینی ها بر این است که برای مدیریت بهتر این بیماری یکهزار و ۵۰۰ تخت موردنیاز است که انجام چنین کاری امکان پذیر نیست چرا که نمی توان بخش های مهم بیمارستانی را تعطیل کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: درگیر شدن یکسان تمامی شهرهای استان با نوع جهش یافته ویروس کرونا نیز موضوع مهم و نیازمند توجه جدی است و راهکار این مساله بهره گیری از تمامی ظرفیت های بیمارستانی است که این کار مورد توجه قرار گرفته است.

 قزلباش از مسوولان استان خواست، با توجه به افزایش تست های سرپایی و هزینه های ناشی از آن همچنین نیاز به خرید تجهیزات مربوط به آی سی یو بیمارستان های استان، منابع مالی مورد نیاز از طریق  استان تامین شود تا مشکلی در امر خدمت رسانی حاصل نشود.

وی با بیان اینکه رفتار ویروس همه شهرهای کشور را به تدریج گرفتار خود کرده است، خاطرنشان کرد: ویروس غالب در کشور و استان انگلیسی و روند ابتلا در بخش های سرپایی و بستری نیز افزایشی است.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست