• تاریخ: ۱۴۰۰-۰۷-۰۷
  • شناسه خبر: 24118

مهاجرت جمعیت سنی از بافت فرسوده احیای آن را مشکل می کند

جمعیت، موتور محرکه هر منطقه‌ای برای توسعه است و اگر بافت فرسوده‌ای دچار فرسودگی جمعیتی شود، بسیار خطرناک‌تر از فرسودگی کالبدی است.

رحیم توسلیان در گفتگو با خبرنگار« پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» اظهارکرد: بافت‌های تاریخی جزو بافت فرسوده به شمار می‌رود و در شهر زنجان بافت تاریخی مشخص بوده و محدوده آن مصوب است. بافت فرسوده در برگیرنده بافت تاریخی است و بافت‌های فرسوده از لحاظ اجتماعی و اقتصادی ناکار آمد است.

معاون معماری و شهرسازی اداره‌کل راه و شهرسازی استان زنجان با اشاره به قانون حمایت از احیای نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری گفت: بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری مناطقی از شهر است که از تاسیسات روبنایی، زیربنایی، خیابان‌ها و مشکلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و کالبدی رنج می‌برد.

توسلیان گفت: در بافت تاریخی تک‌بناها را داریم که جزو بناهای تاریخی محسوب می‌شود و در این میان «شیت بازار» یکی از بافت‌های تاریخی محافظت شده و مورد تاکید میراث فرهنگی استان است که حرایم خاص خود را داشته و باید خارج از این حرایم را بافت فرسوده تلقی کنیم تا شرایط و ضوابط ساخت و ساز تسهیل شود.

وی گفت: اگر هدف ما تشدید ساخت و ساز در بافت‌های تاریخی است، باید مراقب باشیم؛ چرا که ارزش‌هایی در این بافت‌ها وجود دارد، بنابراین باید ضوابط ساخت و ساز را تسهیل کنیم تا بافت‌ها تحت‌الشعاع این ساخت و سازها قرار نگیرد.

معاون معماری و شهرسازی اداره‌کل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: محققان بر این باور هستند که اگر بافت فرسوده‌ای دچار فرسودگی جمعیتی شود، بسیار خطرناک‌تر از فرسودگی کالبدی است و در این خصوص باید حضور این جمعیت را یک فرصت برای بافت‌های فرسوده بدانیم ولی متاسفانه این سهم به دلیل مهاجرت و بر هم خوردن جمعیت سنی کاهش می‌یابد.

وسلیان خاطرنشان کرد: اگر بافت فرسوده به این مرحله برسد، جبران حیات این بافت‌ها با مشکل روبه‌رور خواهد شد؛ چرا که جمعیت، موتور محرکه هر منطقه‌ای برای توسعه است.

وی افزود: یکی از دغدغه‌های راه و شهرسازی، نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد است که در این خصوص، مطالعات وسیعی برای بافت‌های فرسوده انجام ‌شده است.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست