• تاریخ: ۱۴۰۰-۰۷-۲۰
  • شناسه خبر: 24355

اولین هدف ما افزایش تولید ناخالص داخلی استان است/سختی های راه را می دانم/برای من عدالت و کفر به طاغوت فوق ارزش است

محسن افشارچی در آیین تودیع و معارفه استانداران زنجان گفت: اولین هدف ما تولید ناخالص داخلی استان است. برای من دو تا فوق ارزش در انقلاب اسلامی وجود دارد یکی کفر به طاغوت و دیگری اقامه عدل است .

به گزارش « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» محسن افشارچی در آیین تودیع و معارفه استانداران زنجان که با حضور وزیر کشور برگزار شد با اشاره به اینکه در آستانه برگزاری کنگره شهدا هستیم  گفت: از روح شهدا مدد می طلبم  و امیدوارم در پایان مسئولیت شرمنده آنها نباشم.

استاندار جدید زنجان از زحمات فتح الله حقیقی استاندار پیشین زنجان تشکر و کرد و گفت: در مدتی که در زنجان بودند بسیاری از شاخص ها درزمان ایشان حرکت مثبت داشته و امیدوارم در هرجا مشغول خدمت هستند عمر پرعزت داشته باشند.

افشارچی گفت: هر کدام از ما به فراخور حال مان یک سری از ارزشهای انقلاب اسلامی برایمان بیشتر ارزش دارد و بیشتر دلبسته اش هستیم . این ارزشها هم در شعار ها خودش را نشان داده است . مثلا افرادی یا دولت هایی دلبستگی  شان به شعار آزدی  بیشتر است  و دولتهای دیگر به مسائل و به شعار های دیگری وابسته اند. با یک تفسیر نرم شکل گیری حرکت جمهوری اسلامی هم بر مبنای همین وابستگی ها بود.

وی گفت: برای من دو تا فوق ارزش در انقلاب اسلامی وجود دارد که نزدیک شدن به آن فوق ارزشها باعث می شود که خوشحال شوم و دور شدن از آنها در سالهای گذشته باعث شده که برنجم و همیشه دغدغه ام این دوتا فوق ارزش بود ه است. یکی کفر به طاغوت و دیگری اقامه عدل می باشد.

افشارچی تشرح کرد:  آیه ” و من یکفر بالطاغوت و یومن بالله …”   برخلاف لفظش معنای خشنی ندارد. کفر به طاغوت به معنای مقابله نیست، به معنای جنگ نیست ،به معنای عدم تعامل هم نیست و حتی به معنای عدم تبادل دانش هم نیست .کفر به طاغوت یعنی آن استقلال هویت ایمانی که انقلاب اسلامی به ما داده را حفظ کنیم .

وی افزود : کفر به طاغوت  به این معناست که ما مرزبندی برای هویت ایمانی خودمان داشته باشیم.

استاندار زنجان با بیان اینکه مصداق قرآنی هویت ایمانی “لا تظلمون و تظلم”  و یا ”  لن یجعل الله للکافرین علی المومنین  سبیلا” است گفت:  این بخشی از هویت ایمانی ما است.این  یعنی نمی خواهیم ظلم شود و  ظلم هم نمی کنیم. این مبنای ما است و استقلال است.

وی با بیان  اینکه وقتی گفتیم استقلال، باید خودمان را محکم ببندیم برای به آن سمت حرکت کنیم، افزود: ما در بخش هایی برای رسیدن به این استقلال خیلی خوب عمل کرده ایم. در حوزه نظامی یک خرد خوبی حاکم بوده و خیلی از تهدیدها را  از حوزه  برداشته شده . اتقاقات خیلی خوبی در حوزه  اقتاده ، مواردی  که در دنیا نمونه ندارد .اما در حوزه اقتصاد نیاز به کار داریم و باید از این گردنه هم عبور کنیم .  

محسن افشارچی گفت: برش استانی حرفهای من می شود اینکه ما چگونه در استان، خودمان را باید تقویت کنیم ؟ ما اولین هدفمان باید در استان افزایش تولید ناخالص داخلی باشد. زحمات زیادی کشیده شده است.  آمار هم این را نشان میدهد. ولی من باید این ترند را حفظ کنم مسیر  راباید حفظ کنم و تلاش کنم تا جایی که ممکن است افزایش تولید ناخالص داخلی حفظ شود . کار ساده ای نیست ولی کار سخت تر این است که سهم تولید ناخالص داخلی استان را بالاتر بیریم.

افشارچی با بیان اینکه  استان زنجان  یک و سه دهم درصد جمعیت کشور  و یک و سه دهم مساحت کشور را دارد. ولی سهم مان از تولید ناخالص داخلی از کلان کشورنزدیک  به یک است و برای نیل به این هدف باید تلاش کرد.

وی گفت: کار ما این است که زنجان را جای بهتری برای سرمایه گذاری و زندگی کنیم و اگر این هدف را داشته باشیم  خیلی اتفاقات مثبتی خواهد افتاد.

وی گفت: برای انجام کارهای بزرگ بعنوان نماینده عالی دولت موظف به تسهیل گری هستیم و لازمه سرمایه گذاری تسهیل گری و حمایت از سرمایه و سرمایه گذار است.

افشارچی افزود: اگر گرهی در کار هرکدام از کارخانه ها و صنایع استان باشد من باید همراه باشم. اگر کسی خواست کاری  اینجا شروع کند بنده  باید تسهیل کنم .

وی بااشاره به لزوم به چرخه بازگرداندن سرمایه های راکد گفت:  این جزءموضوعاتی است که اقای رییسی هم توصیه کرده اند و از مقاقمات قضایی درخواست می کنم کنار ما باشند .

وی گفت: یک نکته مهم دیگر این است که باید سبد حرکتی را متنوع کنیم و در کنار صنایع ومعادن برای افزایش تولید ناخالص ملی به سمت اقتصاد دیجیتال باید حرکت کنیم.الان  شش و نیم درصد تولید ناخلص داخلی کشور اقتصاد دیجیتال است. متاسفانه آمار درستی در استان نداریم  که ببینم  که در تولید ناخالص داخلی استان  نزدیک میانگین کشوری هستیم یا نه ؟ و همینطور در اقتصاد دانش بنیان . بالاخره من  خودم را نمی بخشم اگر در این زمینه نتوانم حرکتی ایجاد کنم.

افشارچی گفت: همانطور که گفتم باید زنجان را جای بهتری برای زندگی کنیم. یک مسئله است در این  خصوص رفت و آمد هست. در دوخطه کردن مسیر راه آهن نیاز به فشار حاکمیتی داریم .اگربتوانیم فاصله زنجان را تا تهران کوتاه تر کنیم  و اگر بتوانیم حمل و نقل را در استان  به عنوان یک مزیت مطرح کنیم و همینطور در حوزه گردشگری اگر  زنجان را زیبا ببینیم و زیبا بسازیم و زیبا نشان دهیم.

محسن افشارچی گفت:  اما اگر این کارها را  هم بکنیم رضایت عامه را جلب خواهیم کرد؟ من الان احساس خوبی در مردم نمی بینم که ناشی از دو دلیل است. یکی از اینها مربوط به کلان کشورهست  و دیگری مسائل استانی است که باید در برش استاتی به آن عمل کنیم . اگر ارزش پول ملی حفظ نشود هرچقدرهم کارکنیم مردم از ما راضی نخواهند بود. تا کسری بودجه کنترل نشود تا بودجه با کسری بسته شود ما همین  وضعیت را خواهیم داشت.

وی گفت: اما خبر خوبی که در دو سه روز گذشته شنیدیم این است که سال آینده بودجه به صورت انقباضی بسته خواهد  شد . البته خبر خوبی برای من به عنوان مسئول استان نیست چون دستمان بسته ترخواهد شد.  ولی واقعیت این است که برای مردم خبر خوبی است هرچند درد آور است . ولی امیدواریم در یک مدت کوتاه  باید این چرخه افزایشی درآمد حقوق تورمی را یک جایی مجموعه حاکمیتی قطع کند.

وی افزود: دلیل دیگری که مردم احساس رضایت نمی کنند مسااله عدالت است.الان ۳۱ میلیون تومان سرانه هر فرد زنجانی از تولید ناخلص داخلی هست. در میانه کشور قرارداریم با فاصله ا ز میانگین  که ۳۹ است . منتهی ضریب جینی در سالهای گذشته به هر دلیلی بالا رفته به خاطر جهت گیری های کلان  اقتصادی و غیره ،توزیع نرمال درآمدها خیلی بالاست .به همین دلیل درآمدهای بزرگ زیادی داریم و درآمدهی پایین زیاد .هنر من این خواهد بود که این  فاصله  را کمتر کنم.

استاندار زنجان با اشاره به نامه حضرت علی (ع)به مالک اشتر گفت:  گفت: نورچشمی من بنده باید اجرای عدالت باشد. مثلا اگر بدانم که درروستایی توانسته ام  آب را  برقرار کنم این باید نورچشم من باشد و اگر این کار را بکنیم  خود به خود دوستی و محبت و رضایت مردم خودش را نشان می دهد.

وی گفت: منظورم از عدالت فقط عدالت اقتصادی نیست. عدالت اقتصادی بخشی از قسط است. ولی خیلی موارد دیگر را باید با تکنولوژی به آن برسیم . مثلا اینکه افراد وقتی  وارد سیستم درمانی می شوند  بدو.ن اینکه کسی که از روستا آمده با آن کسی که آشنایی در سیستم دارد فرقی داشته باشد هم بخشی ن سیستم ندارد بخشی از عدالت ایت از عدالت است  که با نرم افزار  قابل حصول  است.

محسن افشارچی گفت: یکی از سرمایه های مهم کشور نیروی انسانی است و زایل این سرمایه کفران نعمت است و کفران نعمت هم عقوبت دارد . یکی از اتفاقاتی که در بحث سرمایه های انسانی اتفاق می افتد اصطکاک و به جان هم افتادن  نیروهاست که برای جامعه و کشور خسران است. 

افشارچی گفت : من نیازی به این جایگاه نداشتم ولی احساس کردم باید بیایم وسط میدان و سختی های راه را می دانم اما به این فکر  نمی کنم که راه چقدر سخت است به این فکر  می کنم که چقدر داشته داریم.

وی گفت : داشته های ما زیاد است، مردم شریف و نجیبی داریم . صنایع و معادن .نمایند های تمام استان ما  پیگر و متخصص هستند که  سالهای گذشته اینگونه نبود. که  پتانسیل مثبتی است و دست یاری  دراز می کنم و از همه کمک می طلبم.

من قطعا نخواهم توانست رضایت همه را  جلب کنم  اما همه تلاشم را خواهم کرد . من را با برآیند کار قضاوت کنید نه با انتصاب. اصل مدیریت نگاه به اهداف کلان است. من لوکوموتیو خواهم بود و مدیران دنبال من خواهند آمد.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست