• تاریخ: ۱۴۰۰-۰۷-۲۵
  • شناسه خبر: 24436

تزریق واکسن ابتلا، بستری و مرگ را به صفر نمی رساند/برداشتن محدودیت ها بدون مطالعه و با عجله خطرناک است

ممکن است دربرخی کشورها تحت شرایطی محدودیت ها برداشته شده باشد. ولی از نظر ما برداشتن محدودیت ها بدون مطالعه و با عجله کار خطرناکی است و در این مورد خیلی باید پخته تر و علمی تر عمل کنیم .

به گزارش « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان در نشست خبری با اصحاب رسانه که به صورت برخط برگزار شد اظهار کرد: دز سوم واکسن به عنوان دز یاد آور به دودسته در معرض خطرکادردرمان و بیماران پررسیک تزریق می شود که در استان هم تزریق دز یادآور به کادر درمان از ده روز پیش آغاز شده است و درمورد گروه های پرخطر هم انجام خواهد شد.

پرویز قزلباش گفت:تا کنون میزان واکسن های تزریق شده درکل استان ۱میلیون و ۵۹هزار و ۸۹۳ دز بوده که بیش از ۷۰۰ هزار دز آن نوبت اول بوده است .

قزلباش افزود:استان زنجان جزء استانهایی است که بیشتر تزریق واکسن را داشته است. بیش از ۸۳ درصد از گروه های هدف ما دز اول واکسن و حدود ۵۰ درصد مردم استان هر دودز را دریافت کرده اند. ۸۷ درصد جمعیت هدف بالای ۶۰ سال با احتساب جمعیت آزاد هر دو دز را دریافت کرده اند که بدون احتساب آن یعنی جمعیت خود استان ۹۱ درصد است .بالای ۱۸ سال ۴۷ درصد و بالای ۱۲ سال ۴۳ درصد هر دو دز را درریافت کرده اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: اگر پروتکل ها رعایت شود امیدواریم که موج ششم سنگینی نداشته باشیم . با توجه به پیچیدگی های این ویروس،تزریق واکسن، ابتلا ، بستری و مرگ را به صفر نمی رساند و این به معنای این است که همه ملزم به رعایت پروتکل ها هستند و کرونا هنوز تمام نشده است.

وی افزود: فوت متعاقب از تزریق واکسن، بررسی هایی علمی می خواهد که این کار در کمیته مستقر در دانشگاه انجام می شود و اگر این مورد گزارش شود حتما اعلام می شود. ولی قسمت عمده این مرگها به علت تزریق واکسن نیست ،میتواند به علت بیماری زمینه ای و خاص فرد ویا ابتلای وی به کرونا در زمان تزریق باشد که دلایل مختلف همزمان شده است.

وی گفت: از نظر سیستم بهداشتی برای ما تزریق واکسن قطع نظر از نوع و برند آن اصل اساسی است چون ثابت شده در ابتلا و بستری و جلوگیری از مرگ موثر عمل می کند و همه واکسنها این ویژگی را دارند . برای ما مهم است که افراد با یکی ازواکسن های موجود واکسینه شوند .واکسنها با ساختار های مختلفی تولید می شوند که ممکن است اثراتشان در نژادها و شرایط مختلف تفاوت داشته باشد ولی آن چیزی که برای ما مهم است این است که واکسن در هر سه مورد ابتلا و بستری و مرگ موثر است .

وی گفت: باید براساس واقعیت های موجود باید حرف بزنیم. د رحال حاضر بشترین واکسنی که در کشور توزیع وتزریق می شود سینو فارم است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت:در دنیا کشوری که شرایط را عادی سازی کرده باشد و درمبارزه با کرونا شرایط و محدودیت ها را به دلیل پایان کرونا لغو کرده باشند نداریم . ممکن است تحت شرایطی محدودیت هایی برداشته شده باشد ولی از نظر ما برداشتن محدودیت ها بدون مطالعه و با عجله کار خطرناکی است و در این مورد خیلی باید پخته تر و علمی تر عمل کنیم .

قزلباش افزود: درهفته های گذشته روند کاهشی در مراجعات سرپایی داشتیم به طوری که این تعداد به ۷ هزار ۵۰۰ نفر در هفته در مراکز رسیده است و روند در حال حاضر نزولی است . در تعداد بستری ها هم سرعت کاهش بیشتر از بیماران سرپایی است به طوری که در حال حاضر ۲۰۸ بیماربه دلیل تشخیص کرونا در بیمارستانهای استان بستری هستند.

وی گفت: طبق پیش بینی هایی که انجام می شود ممکن است در نیمه دوم آبان درگیر موج ششم کرونا شویم ولی عمق آن و مدت زمان درگیری با آن مشخص نیست و به فاکتورهای مهمی وابسته است .

وی افزود: مورد اول به واکسیناسیون در کشور مروبط است اگر بتوانیم در کشور و د راستان بالای ۸۵ درصد به تزریق دو دز برسیم می توانیم بگوییم موج ششم ارتفاع زیادی نخواهد داشت . مورد دوم رعایت پروتکل ها توسط مردم است و مورد سوم هم اعمال محدودیت ها با توجه به شرایط جدید که باید بازنکری شود ولی در هرصورت اعمال محدودیت ها اجتناب نا پذیراست. ولی توصیه تاکید ما این است که مردم نسبتدبه واکسیناسیون اقدام کنند.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست