• تاریخ: ۱۴۰۰-۰۷-۲۷
  • شناسه خبر: 24470

آبشخور‌های مشترک از کانون‌های پر خطر شیوع طاعون نشخوارکنندکان کوچک است

آبشخور‌های مشترک نشخوارکنندگان اهلی و حیات وحش از جمله کانون‌های پر خطر در شیوع گسترده بیماری طاعون نشخوارکنندکان کوچک محسوب می‌شود، به همین دلیل این آبشخور‌های مورد پایش و ضدعفونی مستمر قرار می‌گیرند.

پرویز رستمی، در گفت و گو با خبرنگار «پایگاه خبری تحلیلی پیام ملّت» اظهار داشت: شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک سالانه خسارات چشمگیری را به دام‌های اهلی و گونه‌های نشخوارکننده حیات وحش وارد می‌کند.

وی با بیان اینکه آبشخور‌های مشترک نشخوارکنندگان اهلی و حیات وحش از جمله کانون‌های پر خطر در شیوع گسترده بیماری محسوب می‌شود، افزود: در این راستا آبشخور‌های شهرستان طارم مورد پایش و ضدعفونی قرار گرفته‌اند.

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش محیط زیست استان زنجان با بیان اینکه پایش‌ها روزانه و به صورت مستمر از مناطق مختلف خصوصا در نقاط زندگی کل، بز و آهوهای ایرانی مورد رصد قرار می‌گیرد، گفت: خوشبختانه تا حال حاضر اثری از بیماری در حیات وحش استان مشاهده نشده است.

وی عنوان کرد: سازمان دامپزشکی استان زنجان نیز اقدام به واکسنه کردن رایگان تمام دام‌های استان علیه طاعون نشخوارکنندگان کرده است تا حداقل در صورت بروز بیماری خسارت در دام‌های اهلی به حداقل کاهش یابد. اما اگر ورود دام اهلی به منطقه کنترل شود امکان شیوع بیماری در حیات وحش نیز کاهش خواهد یافت.

رستمی با تاکید بر اینکه این بیماری میتواند در صورت شیوع گسترده تلفات سنگینی به همراه داشته باشد، گفت: این بیماری قابلیت سرایت به انسان را ندارد اما در صورت ماجه با چنین مواردی مردم سریعا موضوع را به محیط زیست و دامپزشکی اطلاع دهند.ب/

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست