• تاریخ: ۱۴۰۰-۱۰-۰۴
  • شناسه خبر: 25737

نماینده نباید برای استفاده از یک فرد به مقامات اجرایی فشار بیاورد

نماینده نباید تعیین کند که چه گزینه‌ای مسئولیت داشته باشد. یکی از آفت‌های نمایندگی همین مورد است که نماینده بخواهد به‌ صورت مصداقی ورود کند و برای استفاده از یک فرد به مقامات اجرایی فشار بیاورد.

به گزارش « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» و به نقل از فرهیختگان، هفته گذشته ویدئویی از تنش بین حسن نوروزی، نماینده رباط‌ کریم با محسن منصوری، استاندار تهران در رسانه‌ها منتشر شد. در این ویدئو مشاهده شد که حسن نوروزی نسبت به عدم انتخاب گزینه‌های پیشنهادی خود به‌عنوان فرماندار به منصوری معترض است. مصطفی طاهری، عضو هیات‌نظارت بر رفتار نمایندگان دراین خصوص گفت و گویی با فرهیختگان داشته که درآن حدود ورود نمایندگان مجلس به شئون اجرایی مورد بحث قرار گرفته است.

طاهری در‌این‌باره معتقد است: «آن چیزی که اصل است این است که نماینده وظیفه‌اش قانون‌گذاری و نظارت است. معنای این نظارت، نظارت بر عزل و نصب‌ها نیست. نظارت باید برعملکرد و قوانین باشد. نماینده می‌تواند مطابق قانون قصوراتی که در امور اجرایی وجود دارد را مطالبه کند، اما ورود کردن درمورد مصادیق و اسامی جزء وظایف نماینده نیست.» 

طاهری ورود نمایندگان برای تعیین مسئولان اجرایی را امری اخلاقی ندانسته و می‌گوید: «نماینده نباید تعیین کند که در چه گزینه‌ای مسئولیت داشته باشد. این هم اخلاقا نادرست است و هم مطابق فرمایش حضرت آقا یکی از آفت‌های نمایندگی همین مورد است که نماینده بخواهد به‌ صورت مصداقی ورود کند و برای استفاده از یک فرد به مقامات اجرایی فشار بیاورد.»

طاهری معتقد است: «نظارت میدانی نماینده مجلس صرفا باید براساس چهارچوب‌های قانونی باشد.» او این اعمال نظارت را نیز مشروط به این می‌داند که با درنظر گرفتن شرایط، محدودیت‌ها و امکانات موجود صورت گیرد و دراین‌باره مثال می‌زند: «نماینده نباید بگوید فلان‌مدیر وظیفه‌اش این است که به فلان‌روستا آب برساند و چون این امر محقق نشده من نظارت شدیدتری اعمال می‌کنم. بلکه نماینده باید خود را در جایگاه مسئول قرار دهد و دقیق بررسی کند که آیا واقعا امکان برآورده کردن یک مطالبه بوده است یا نه و نظارت نباید خیلی خشک و نتیجه‌گرا صورت گیرد بلکه باید با درنظر گرفتن چهارچوب‌ها باشد، خارج از این چهارچوب‌ها هرکسی ورود کند اولین آسیب را به خودش زده است.»

عضو هیات‌نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس در پاسخ به این سوال که آیا هیات‌نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس برنامه‌ای برای برخورد با نمایندگانی که وارد شئون اجرایی می‌شوند دارد، گفت: «مواردی بوده است که اگر نماینده‌ای به طرز شدیدی چنین رفتارهایی داشته و در هر مورد اجرایی در حوزه انتخابیه خود قصد اعمال نظر داشته است در هیات‌نظارت بر رفتار نمایندگان مورد بررسی قرار گرفته است و اگر شکایتی نیز در این زمینه وجود داشته باشد مورد بررسی قرار می‌گیرد اما ابزاری وجود ندارد که هیات‌نظارت بتواند روی همه نمایندگان و اعمال‌نظرهای آنها تسلط داشته باشد.»

او البته درمورد ورود هیات‌نظارت به ماجرای بحث و جدل‌های نماینده رباط‌کریم با استاندار تهران گفت: «این مورد هنوز در هیات‌نظارت بررسی نشده است.»

طاهری در پایان اظهار داشت در یک‌ونیم سال گذشته از آغاز مجلس یازدهم موارد متعددی بوده است که نمایندگان برای اعمال‌نظر در شئون اجرایی تلاش کرده‌اند.»

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست