• تاریخ: ۱۴۰۰-۱۰-۲۴
  • شناسه خبر: 26135

اختتامیه نخستین دوسالانه “حسین منزوی” ۲۸ دی برگزار می‌شود

طبق برنامه‌ریزی اختتامیه این جشنواره ملی ۲۸ دی ماه با حضور معاون وزیر ارشاد و صاحب‌نظران حوزه، اساتید و همچنین برگزیدگان برگزار خواهد شد.

به گزارش « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» طبق اظهارات مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان نخستین دوسالانه غزل به نام “حسین منزوی” در سه بخش کتاب مجموعه غزل چاپ شده از ابتدای سال ۹۶ تا ۹۸، بخش دوم مربوط به تک اثر و بخش سوم در بخش پژوهش شامل پایان نامه و کتاب در حوزه نقد و بررسی غزل این شاعر فقید برگزار شده ودر مجموع ۵۰۰ اثر به نخستین دوسالانه غزل حسین منزوی ارسال شده است.

به گفته محمدربیع احمدخانی، طبق برنامه‌ریزی اختتامیه این جشنواره ملی ۲۸ دی ماه با حضور معاون وزیر ارشاد و صاحب‌نظران حوزه، اساتید و همچنین برگزیدگان برگزار خواهد شد.

کار داوری آثار در سه حوزه و با حضور ۸ نفر انجام شده است. داوران بخش پژوهشی این جشنواره ادبی هم مهدی محبتی و قربان ولییی، داوران بخش غزل فارسی محمد سلمانی، غلامرضا طریقی و بهروز یاسمی و داوران بخش ترکی هم سعید سلیمان پور و علی کریمی معرفی بودند.

مهدی میرزارسول زاده از اردبیل، وحید طلعت از ارومیه، ملاحت نادری از خلخال، عارف ساسانی از مراغه، پرویز سودی از زنجان، بهزاد بیات فرد از زنجان نامزدهای بخش غزل ترکی هستند، طبق رأی داوران وحید رحمانی، میترا سادات دهقانی، علی اصغر مقنی، دنیا تورج و عاصم اسدی نامزدهای بخش پژوهش هستند.

همچنین افسانه سادات حسینی، حسین بهرامی، آرزو سبزوار قهفرخی، حسن خسروی وفادار و علیرضا رجبعلی زاده کاشانی در بخش تک اثر غزل فارسی نامزد دریافت جایزه هستند.

گفتنی است ، «حسین منزوی» غزلسرای نامی زنجان در سال ۱۳۲۵ در زنجان متولد شد و در طول دوران حیات خود مجموعه هایی از جمله با عشق در حوالی فاجعه، این ترک پارسی گوی (بررسی شعر شهریار)، از شوکران و شکر، عبور سیاوش از آتش، از ترمه و تغزل از کهربا و کافور، با عشق تاب می آورم شامل اشعار سپید و آزاد، به همین سادگی (مجموعه شعرهای سپید)، این کاغذین جامه؛ مجموعه برگزیده اشعار کلاسیک، از خاموشی ها و فراموشی ها، حنجره زخمی تغزل؛ دفتری از شعرهای آزاد و غزل های سروده شده، «حیدر بابا» ترجمه نیمایی از منظومه «حیدر بابایه سلام» سروده «شهریار» را سرود.
همچنین دوسالانه نیز هنری رویدادی است که هر دو سال یک بار برگزار می‌شود و در آن کارهای هنری به نمایش گذاشته می‌شوند. مشخصه اصلی دوسالانه، مسابقه‌ای است که در آن کسی به عنوان برترین هنرمند شرکت‌کننده در آن دوسالانه برگزیده می‌شود. بزرگترین دوسالانه موجود در جهان دوسالانه ونیز ، ایتالیا، است که در آن هنرمندانی از سراسر جهان آثار هنری خود را عرضه می‌کنند.دوسالانه‌ها گاه می‌توانند نه صرفاً از سوی یک کشور، بلکه از سوی بنیادی معتبر برگزار شوند. برای نمونه، موزه هنرهای معاصر تهران در پیش و پس از انقلاب ۱۳۵۷ اقدام به برگزاری دوسالانه‌های هنر نوین در ایران کرده‌است.دوسالانه‌های بین‌المللی به هنرمندان در ارائه هنر خود در سطح جهانی کمک می‌کنند. با فروپاشی دیوار برلین و پایان جنگ سرد ، هنرمندان بسیاری از کشورهای اروپای شرقی نیاز به ارائه کارهای خود در مکان‌هایی به جز کشورهای خود داشتند و این باعث رونق گرفتن نمایشگاه‌های دوسالانه در اروپا و جهانی شدن هنر شد.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست