• تاریخ: ۱۴۰۰-۱۲-۰۸
  • شناسه خبر: 26897

بیانیه گام دوم سمت و سوی راهبرد آموزش عالی را مشخص کرده است/حرکت به سمت ارتقای محصولات دانش بنیان و فناورانه به ۸۰ محصول در پایان ۴ سال

بیانیه گام دوم انقلاب در راهبرد رهبر معظم انقلاب اسلامی بر پژوهش ، فناوری و نوآوری بنیان نهاده شده است و سمت و سوی حرکت دانشگاه ها باید بر اساس راهبرد ترسیم شده باشد.

به گزارش « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت»احمد نقیلو سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی زنجان، اظهار کرد: یکی از نکات مهم در مرور بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی تعداد کلمات «فناوری و نوآوری» بوده که نشانه دهنده توجه رهبر معظم انقلاب به مساله «فناوری و نوآوری» است که دارای «مرجعیت فرهنگ‌سازی» بوده و می تواند بعنوان «مرجع» در این حوزه مطرح گردد.

وی از توجه دانشگاه آزاد اسلامی در سند راهبردی به مقوله «فناوری و نوآوری» اشاره کرد و ادامه داد: همچنین از تعداد ۶۰ صفحه سند تحول و تعالی دانشگاه ۲۵ صفحه آن در خصوص فناوری و نوآوری است و دقت در این موضوع نشان دهنده اهمیت و وزن سیاست گذاران دانشگاه به این دو مقوله است.

وی گفت: رویکردهای سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی مبتنی بر چرخش محسوس از «آموزش حافظه محوری» به «یادگیری تعالی بخش و کاربردی محوری» است که بسترساز اشتغال دانش بنیان می باشد.

وی ادامه داد: همچنین سند تحول و تعالی، بر بنیان تغییر رویکرد از «عرضه محوری مقاله گرا و غیر هدفمند در پژوهش» به «تقاضا محوری و پاسخگویی اثربخش» به نیازهای علمی، تربیتی محلی و ملی متاثر از چالش های آمایش محور است.

وی اظهار کرد: برای اجرای اسناد راهبردی دانشگاه آزاد اسلامی در چارچوب مشخص شده ، ملاک عمل ما نقشه جامع علمی کشور و سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی با افق ۵ ساله می باشد.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان افزود: برنامه تحول آفرین دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان در حوزه معاونت پژوهش فناوری و نوآوری براساس «پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی» ، «راه اندازی مرکز تحقیقاتی مشترک با دانشگاه های خارجی» تقسیم بندی شده است .

نقیلو در خصوص حوزه «پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی» گفت: در این حوزه قصد داریم تمامی ۷ مرکز تحقیقاتی استان در دوره ارزیابی خود به سطح مطلوب برسند. رویکرد ما در این حوزه تقویت ماموریت بازاریابی و ارائه خدمات پژوهشی و آزمایشگاهی می باشد.همچنین به دنبال آن هستیم با تعریف بسته های پژوهشی جذاب برای سازمان ها، صنایع، بنگاهها و تعامل با صاحبان صنایع برای عقد قراردادهای پژوهشی ،پروژه‌های برون‌سازمانی مسئله محور صنایع را به ۲ هزار و ۵۰۰ میلیون ریال در سال در برنامه پنج ساله برسانیم.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان گفت: یکی از رویکردهای ما راه اندازی مرکز تحقیقاتی مشترک با یکی از دانشگاه‌های معتبر ترکیه در حوزه معماری اسلامی می‌باشد که مکاتبات اولیه آن انجام شده است .

وی ادامه داد: در حوزه تولید علم رویکردها و سیاست‌های دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان برنامه ریزی و برگزاری رویداد های پژوهشی همانند همایش ها، جشنواره های سالیانه و رویدادهای فصلی می باشد.

وی گفت: تدوین تقویم رویدادهای پژوهشی طی چهار سال پیش رو با محوریت؛ برگزاری سالیانه کنفرانس بین المللی سوانح ریلی و جاده ای برگزاری، جشنواره یادواره بین المللی و نشان ملی حکیم هیدجی ، برگزاری کنفرانس ملی سالیانه در حوزه بحران آب و برگزاری رویدادهای فصلی حوزه فناوری و کارآفرینی خواهد بود.

دکتر نقیلو تاکید کرد: در مورد پایان نامه های تحصیلات تکمیلی بر اساس مسائل و موضوعات واقعی برون‌سازمانی به دنبال تصویب نظام موضوعات پژوهشی استان زنجان با محوریت معماری ایرانی اسلامی هستیم و در برنامه پیشرو به دنبال اجرای حداقل ۸۰ پایان نامه تحصیلات تکمیلی بر اساس نظام موضوعات در طی ۴ سال آینده هستیم و تشکیل دبیرخانه پایش نظام موضوعات دانشگاهی برای سال ۱۴۰۱ از اولویت کارهاست.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان اظهار کرد: در خصوص پیشرفت علمی مرجعیت ساز و تمدن آفرین و ارتقای کیفی و کمی همایش‌های علمی و نشست ها و مجامع علمی به دنبال برگزاری ۱۲ نشست علمی به صورت مشترک با دانشگاه‌های معتبر کشور و خارج از کشور می باشیم.

وی ادامه داد: همچنین انتظار داریم در پایان ۴ سال سفارش و پیگیری انتشار مقاله در ۱۰ نشریه برتر بین المللی نظیر نیچر و ساینس لنسر و غیره از بین اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان داشته باشیم.

نقیلو به رویکرد دانشگاه آزاد اسلامی در سطح واحدها و مراکز دانشگاهی استان زنجان اشاره کرد و گفت: در حوزه فناوری و نوآوری، رویکردها و سیاستهای دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان طی ۴ سال آتی، تجاری سازی ۴ ایده فناورانه در سرای فناوری و نوآوری و راه اندازی و تجهیز سرای فناوری و نوآوری مواد شیمیایی و معدنی استان و برگزاری رویدادهای فناورانه در سطح مرکز استان در پایان چهار سال به تعداد ۵۰ رویداد سالیانه است.

وی ادامه داد: همچنین بر اساس «طرح هر استاد» «یک هسته فناور» مقرر شده است تا پایان سال ۱۴۰۲ تمامی اساتید زیر ۲۵ سال سابقه، دارای هسته فناور مرتبط با رشته تحصیلی خود شوند.

وی ادامه داد: تاسیس و یا مشارکت در راه اندازی مراکز رشد واحدهای خدابنده ، هیدج ، ماهنشان و طارم و از طرفی تقویت مرکز رشد واحد ابهر یکی از رویکردهای حوزه فناوری دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان طی ۴ سال آینده می باشد.سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان تصریح کرد: پیش‌بینی و حرکت به سمت ارتقای محصولات دانش بنیان و فناورانه به ۸۰ محصول در پایان ۴ سال یکی از اصلی ترین برنامه های این حوزه است .

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست