• تاریخ: ۱۴۰۱-۰۴-۰۷
  • شناسه خبر: 28140

۱۶هزار کتابخانه عمومی در کشور احتیاج داریم /کتابخانه فقط محل امانت و یا تحویل کتاب نیست

بر اساس برآوردها به حدود ۱۵ تا ۱۶ هزار کتابخانه عمومی در سطح کشور احتیاج داریم تا به وضع مطلوب برسیم. کتابخانه فقط محل امانت و یا تحویل کتاب نیست، بلکه محل ارائه خدمات کتاب محور و هر خدمت دیگری که در حوزه فرهنگ بگنجد، ...

به گزارش « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» سیدباقر میر عبداللهی معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در آیین تودیع «امیرعلی نیک‌بخش»و معارفه «محمد رضاخانی» مدیر کل نهاد کتابخانه‌های استان زنجان اظهار کرد: مهم‌ترین ویژگی کتابخانه عمومی، دسترس‌پذیر بودن آن برای همه مردم است.

میرعبداللهی گفت: در برخی از نقاط کشور کتابخانه تنها نهاد فرهنگی در آن نقطه است وامروز کتابخانه به یک محل امن فرهنگی تبدیل شده است.

وی افزود: کتابخانه فقط محل امانت و یا تحویل کتاب نیست، بلکه کتابخانه محل ارائه خدمات کتاب محور و هر خدمت دیگری که در حوزه فرهنگ بگنجد، است.

میرعبداللهی با اشاره به افتتاح کتابخانه بدون کتاب و کاملاً دیجیتال گفت: کتابخانه پارک دانشجو تهران یکی از این کتابخانه هااست که برای خروج از ارائه خدمات کلیشه‌ای محقق شده است.

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: طبق آمار بیش از ۳۷۰۰ کتابخانه در کشور وجود دارد و۲۷۰۰ کتابخانه توسط نهاد کتابخانه های کشور را اداره می شود و مابقی کتابخانه‌ها مشارکتی مستقل است.

میرعبداللهی با اشاره به کمبود کتابخانه در کشور گفت: بر اساس برآوردها به حدود ۱۵ تا ۱۶ هزار کتابخانه عمومی دیگر در سطح کشور احتیاج داریم تا به وضع مطلوب برسیم.

امیرعلی نیک‌بخش مدیرکل سابق کتابخانه‌های عمومی استان زنجان نیز با اشاره به ساخت بزرگترین کتابخانه خیر ساز گفت: همچنین طی سنوات گذشته ۲ باب کتابخانه عمومی مشارکتی با همکاری ادارات و سازمان‌ها راه‌اندازی شده است.
وی همچنین از راه‌اندازی ۲ باب کتابخانه سیار روستایی به منظور ارائه خدمات کتابخانه‌ای به روستاییان در شهرستان‌های ابهر و طارم با مشارکت مالی بانک ملت در تامین ۲ دستگاه خودرو نیز خبر داد و گفت: شروع عملیات اجرایی و احداث پروژه‌های کتابخانه‌های عمومی زیتون شهرستان طارم  با ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی، شهید مدرس خرمدره با ۳۰ درصد پیشرفت، کتابخانه مرکزی شهرستان ابهر با ۱۰ درصد پیشرفت نیز از دیگر اقدامات صورت گرفته در استان است.
نیک بخش افزود: راه‌اندازی ۳ باب کتابخانه عمومی خانه محله با مشارکت شهرداری و اداره کل راه و شهرسازی در شهرک‌های نجف آباد، اسلام آباد شهرستان زنجان و حسین آباد شهرستان ابهر نیز از سایر فعالیت‌هایی است که در باب افزایش سرانه مطالعه انجام شده است.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست