• تاریخ: ۱۴۰۱-۰۵-۰۲
  • شناسه خبر: 28391

ما برای شیخ اشراق مقام تمدنی قائل هستیم/ سهرودی به چنان حقیقتی رسیده بود که افلاطون و افلاطونیان  به آن نرسیده بودند

ما برای شیخ اشراق مقام تمدنی قائل هستیم، نه صرفا عالمی که مرزها را جابه جا کرد.سهرودی به چنان حقیقتی رسیده بود که افلاطون و افلاطونیان به آن نرسیده بودند . شیخ سهرودی عالمی است که مانند سایر عالمان در کنجی از عزلت ننشست ...

به گزارش«پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» محمود شالویی دستیار ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم بزرگداشت شیخ اشراق در شهر سهرورد خدابنده اظهارکرد: آنچه که شیخ اشراق، شیخ شهید سهروردی برای ما به ارمغان آورده است این بود که از ظلمت و تاریکی خارج شده و به سوی نور و روشنی حرکت کنیم.

محمود شالویی با بیان اینکه سخن درباره نور است و شیخ اشراق هم مظهری از نور است و گام‌هایی که شیخ در حکمت اشراقی خویش برداشت حرکت از درون به سوی جهان برون بود گفت: چیزی که در ظلمت دنیای امروز از آن در هراس هستند این است که نور همه جا را فرا بگیرد که گرفته است .اگر نور مخالفتی نداشته باشد و ظلمتی در مقابل او نتواند رخ بنماید، آن وقت  مشخص است شناسایی، امر دشوار و مشکلی می‌شود.

دستیار ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سهروردی در جرات و جسارت و گستاخی با سایر عرفا متفاوت است. او نمی‌توانست حقایق را پنهان کند همانطور که از دوستان و نزدیکانش در زمان خودش به او توصیه کردند که اینگونه بی باکی ها و گستاخی ها در بیان حقایقی که یافته ای ممکن است برای تو خطرات جدی در پی داشته باشد چون نمیتوانی این اندیشه را برای همه بیان کنی.

وی افزود: برای بسیاری از افراد شاید درک چنین اندیشه‌ای دشوار باشد، که در بیان برخی سخنرانان هم آمده است مگر می‌شود آن گذشته و پیشینه را  به نام‌ معنویت پارسیان اینگونه با تعالیم اسلامی در هم آمیخت و سپس با فلسفه و حکمت در دنیای غرب و همه این‌ها را در یک راستا تعریف کرد.

شالویی با بیان اینکه برای بسیاری سخت است درک کردن این حقیقت، وقتی تاریکی فضا را فرا می‌گیرد کار را بر کسانی که می‌خواهند به روشنی حرکت کنند، سخت و دشوار می‌کند گفت: هر کس به هر چیزی که دست یابد همان را بیان می‌کند و اختلاف عقل ها از اینجا ناشی می‌شود.در جهان ظلمانی درک ها مساوی نیستند و هرکسی به اندازه فهم خود است .

وی افزود: شیخ اشراق نورانیت را ابتدا در وجود خود روشن کرده و با همین نور می‌خواهد ظلمت‌های جهانی را درنوردد او نه تنها شیخ سهرورد ،شیخ زنجان، شیخ ایران ،و شیخ جهان است ،بلکه اون شیخ جهان بشری است و به دنبال این است که دست همه بشر را بگیرد و به عالم بالا ببرد.

دستیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه شیخ سهرودی عالمی است که مانند سایر عالمان در کنجی از عزلت ننشسته است افزود : اصل این است که عارف در میان جمع با خدا باشد. سهروردی عقل را نیز مانعی نمی‌بیند و مانند کسانی نیست که می‌گوید فقط باید از راه عقل به حقیقت رسید بلکه می‌گوید هردو  دل و عقل را می‌توان در کنار هم قرار داد.

شالویی با بیان اینکه آثار شیخ اشراق نیاز به بازنگری و فهم جدید دارد گفت: سهرودی به چنان حقیقتی رسیده بود که افلاطون و افلاطونیان  به آن نرسیده بودند .

حسن بلخاری رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشورنیز در این مراسم با بیان اینکه با بیان اینکه پیامبر اکرم (ص) فرموده‌اند هر کس عالمی را تکریم کند، من را مورد تکریم قرار داده است و هر کس مرا اکرام کند خداوند را اکرام کرده است گفت: من در حیرتم که شهر سهرورد اینگونه گوهر خیز، عالم و عارف خیز است‌ بنابراین باید ارج و قرب و منزلت ایران دانسته شود چراکه اگر ایران نبود این اسلام در شن زار عربستان دفع می‌شد.

بلخاری گفت: شیخ اشراق که موثر بر مولانا است ،توانست در قرن به شدت بحرانی ششم هجری که یک تنه عقلانیت و فلسفه ما را مورد هجمه قرار داده بودند بایستاد و از این حملات نجات داد.  آیا حقیقتا شیخ اشراقی که اثر مستقیم بر قرن هفتم و مولانا دارد آیا چنین شیخ اشراقی نباید سهرودش مثل قونیه باشد؟

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور با بیان اینکه ما برای شیخ اشراق مقام تمدنی قائل هستیم، نه صرفا عالمی که مرزها را جابه جا کرد گفت: پس چرا سهرورد او همچون قونیه ملجا و پناهگاه، قلب و قطب کسانی که امثال مولانا را پروراندند، نیست؟ هم مسئولان این سوال را خود بپرسند و هم دست‌اندرکاران و هم خود سهروردی‌ها.

بلخاری گفت:برخی از افراد متاسفانه نادانسته و جاهلانه می‌گویند سهروردی عامل بت‌پرستی در ایران بود.در حالی که این حرف مزخرف است، کسی که بعد از ملاصدرا، بیشترین ارجاعات به قرآن را دارد چگونه می‌تواند ایجاد کننده تفکرات و اندیشه بت‌پرستان باشد؟

بلخاری با بیان اینکه بسیاری از دلایل را می‌توان بیان کرد که شیخ اشراق در اصل محی و مجدد اندیشه نوری ایرانیان باستان بود، بیان کرد: به شهادت فلاسفه باستان بیان می‌کنم سهروردی هر جا کوچک‌ترین مغایرتی با اندیشه تابناک اسلام پیدا می‌کرد، حذف می‌کرد و نقد می‌کرد پس مقابل اندیشه‌های جاهلانه ایستاد.


نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست