• تاریخ: ۱۴۰۱-۱۰-۲۷
  • شناسه خبر: 30737

اقدامات غیر قانونی مشاورین املاک دلیل افزایش پرونده های حقوقی در محاکم زنجان/ محاکم از پذیرش قولنامه های کاغذی و دستی پرهیز کنند

در ۹ ماهه اول سال جاری شاهد افزایش پرونده های حقوقی در مرکز استان هستیم.این میزان افزایش پرونده در این بازه زمانی در زنجان قابل پذیرش نیست. علت این امر افزایش غیر متعارف پرونده های حقوقی ناشی از اقدامات غیر قانونی و خارج ...

به گزارش «پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» حجت الاسلام والمسلمین اسماعیل صادقی نیارکی رئیس کل دادگستری زنجان در جلسه بررسی قرار دادهای مشارکت در ساخت وپیش فروش ساختمان در زنجان اظهار کرد: امروز با پدیده ای در جامعه مواجه هستیم وآن موضوع گرانی است که مردم را به زحمت انداخته بخصوص گرانی املاک که نسبت به سال قبل تقریبا سه برابر افزایش قیمت داشته و البته این افزایش قیمت کشوری است و زنجان هم از این امر مستثنی نیست .

صادقی نیارکی گفت : برخی این افزایش قیمت ها ناشی از بی تدبیری و عدم انجام وظایف و تکالیف مسئولان نظارتی است که همه باید مراقب باشیم تا افزایش قیمت ها حبابی نباشد. استان زنجان نسبت به استانهای هم طراز و با جمعیت تقریبا برابر با افزایش قابل توجهی مواجه است ، چرا زنجان متفاوت با سایر استانهاست ؟چرا آن استانها توانستند قیمت ها را در حوزه های مختلف از جمله املاک کنترل کنند اما در زنجان این اتفاق نیفتاد.که این امر را ما در زنجان یک تهدید می دانیم .

رئیس کل دادگستری زنجان با اشاره به حوادث اخیر در کشور گفت: دشمن درست دست گذاشت روی همین ضعف، یعنی مشکلات اقتصادی و موضوع گرانی که بتواند یک موجی در کشور ایجاد کند که غافل از آنکه جمهوری اسلامی یک ناجی و پشتیبان کننده دارد که با هدایت آن بزرگوار کشور در مواجه با مشکلات جلو خواهد رفت و دشمن نتوانست به هدف خود برسد.

وی افزود: مشاورین املاک مطابق ضوابط و مقررات اقدام به تنظیم مبایعه نامه و اجاره نامه ها اقدام کنند .نظارت بر مشاورین املاک و اینکه بر اساس ضوابط فعالیت کنند از سوی مسئولان امر و اتحادیه مشاورین یک ضرورت است.

رئیس کل دادگیتری زنجان با بیان اینکه در ۹ ماهه اول سال جاری شاهد افزایش پرونده های حقوقی در مرکز استان هستیم گفت :این میزان افزایش پرونده در این بازه زمانی در زنجان قابل پذیرش نیست . چرا با این حجم اختلافات غیر متعارف مواجه هستیم که با توجه به اهمیت موضوع و بررسی های بعمل آمده، علت این امر افزایش غیر متعارف پرونده های حقوقی ناشی از اقدامات غیر قانونی و خارج از ضوابط مشاورین املاک بود که این جلسه به دستور و پیشنهاد خود بنده تشکیل شد تا علت این امر با حضور مسئولان امر مورد بررسی قرار گیرد.

وی گفت :چرا ماده ۴۷ نظام صنفی و همچنین به تبصره ۲ ماده ۴۹ مشاورین املاک عمل نشده است تا ما با این حجم از پرونده در محاکم زنجان مواجه شویم که این امر هم برای مردم ایجاد زحمت کرده و موجب افزایش ورودی پرونده به دادگاهها شده است.

حجت الاسلام صادقی نیارکی با اشاره به گزارش رئیس اتحادیه مشاورین املاک زنجان مبنی بر اینکه تعدادی از مشاورین املاک در زنجان بدون اخذ مجوز فعالیت می کنند گفت: کمیسیون نظارت بر اتحادیه ها، اداره صمت و خود اتحادیه بایستی نظارت های مستمر از بنگاه ها داشته باشند ،لذا کلیه مبایعه نامه ها و اجاره نامه ها از فردا باید در سامانه ثبت شود و محاکم نیز از پذیرش قولنامه های کاغذی و دستی پرهیز کنند تا بنگاه ها را ملزم به ثبت کلیه اقدامات در سامانه مشاورین املاک کنند .

وی در خصوص مصوبات این جلسه گفت : مقرر شد اتحادیه مشاورین املاک زنجان از فعالیت مشاورین املاک فاقد مجوز جلوگیری کند واعمال قانون کنند، پایش بنگاههای املاک با فوریت انجام شود و بنگاههای که فاقد مجوز هستند تعطیل شوند، نیاز سنجی از سوی اتحادیه در خصوص درخواست مجوز برای افراد درخواست کننده بنگاههای املاک صورت گیرد بعد مجوز داده شود و در صورت بروز اختلاف میان مبایعه کنندگان، افراد به موسسات داوری مجاز مراجعه نمایند که هم کم هزینه و هم با سرعت اختلافات حل و فصل می شود .

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست