• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۱-۱۲
  • شناسه خبر: 13661

حوزه مسکن و ساختمان پیشران و مولد اقتصاد است/ ظرفیت ممتاز مسکن و ساختمان برای تحقق شعار سال

پیام ملّت– شهردار زنجان گفت: یکی از حوزه هایی که کارشناسان از آن به عنوان پیشران و مولد در اقتصاد نام می برند حوزه مسکن و ساختمان است. حبیب ملایی یگانه در گفت و گو با خبرنگار”پایگاه خبری_تحلیلی پیام ملٓت̶ ...

پیام ملّت– شهردار زنجان گفت: یکی از حوزه هایی که کارشناسان از آن به عنوان پیشران و مولد در اقتصاد نام می برند حوزه مسکن و ساختمان است.

حبیب ملایی یگانه در گفت و گو با خبرنگار”پایگاه خبری_تحلیلی پیام ملٓت” اظهار کرد: حوزه مسکن و ساختمان به عنوان حوزه ای که ۳۳ درصد از حجم اقتصاد را در بر میگیرد و با ۱۳۴ بخش رابطه پسین و پیشین دارد بنا به اذعان کارشناسان از ظرفیت بالایی برای تحقق شعار سال ۹۹ برخوردار است.

وی با بیان اینکه در طول سال گذشته مقام معظم رهبری در نام گذاری شعار سال، مکررا بر موضوع اقتصادی تاکید و توجه داشته اند عنوان کرد: شعار سال ۹۶ اقتصاد مقاومتی، تولید، اشتغال، سال ۹۷حمایت از کالای ایرانی، سال ۹۸ رونق تولید و شعار سال ۹۹ سال جهش تولید بوده است.

شهردار زنجان با اشاره به اینکه با اندکی تامل این وضعیت مسجل می شود که وجه اشتراک همه این رهنمودهای رهبری در توجه به تولید داخل یا همان تولید ملی خلاصه می شود، اذعان کرد: تجربه سال های گذشته شهرداری در خصوص جذب سرمایه گذار نیز نوید این امر است که با توجه به شرایط اقتصادی و وضع تحریم های ظالمانه از سوی کشور متخاصم امید چندانی به جذب سرمایه خارجی در بخش زیرساخت های شهری، خدمات و مسکن وجود نداشته و ادامه روند قبلی اتلاف زمان و هزینه برای مدیران قبلی بوده است.

ملایی یگانه با بیان اینکه چگونگی تامین منابع مالی پایدار برای تامین پروژه های زیرساختی در شهرها یکی از چالش های پیش روی مدیران شهری است، ابراز کرد: باتوجه به افزایش نیاز روز افزون به خدمات عمومی در شهرها و محدودیت منابع مالی شهرداری ها از سوی دیگر این چالش روز به روز بیشتر می شود.

وی با اشاره به اینکه جذب و استفاده از سرمایه های بخش خصوصی برای اجرای پروژه های شهرداری به عنوان یک روش جدید از روش های معتبر تامین منابع مالی در حوزه مدیریت شهری محسوب می شود، تاکید کرد: این موضوع بدون تردید می تواند منابع مالی مورد نیاز برای اجرای پروژه ها و طرح های شهرداری را که نسبت به سال گذشته متنوع تر و حجم آن هم بیشتر شده است تامین نماید.

شهردار زنجان یکی از رویکردهای اصلی در حوزه های مدیریت شهری در کشور را کم کردن وابستگی به کمک های دولتی، عوارض و حرکت به سمت شناسایی درآمدهای پایدار، روش ها و ابزار جدید تامین مالی در مدیریت شهری نظیر جذب سرمایه گذاران داخلی دانست و ادامه داد: در سال های اخیر با ابلاغ سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی که از سوی مقام معظم رهبری نیز قانون جذب و حمایت از سرمایه گذاری زمینه مشارکت بخش خصوصی در سرمایه‌گذاری فراهم شده است.

ملایی یگانه به موقعیت مناسب شهر زنجان در بخش شمال غرب کشور اشاره و ابراز کرد: پتانسیل های نهفته در شهر زنجان از یک سو، همت و اراده قوی نمایندگان شهر، مسئولین ارشد و شهرداری از سوی دیگر زمینه مسائلی را فراهم کرده تا سرمایه‌گذاران بتوانند با اطمینان خاطر به این عرصه وارد شوند.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری زنجان نیز با مشارکت جدی با تهیه دستورالعمل سرمایه گذاری با سازمان شهرداری و دهیاری های کشور، ارائه نقطه نظرات سازنده، فراهم کردن بسته های سرمایه گذاری و بهینه کردن آنها در سطوح و بخش های مختلف از جمله مسکن بستری مهیا نموده است تا سرمایه‌گذاران بتوانند در این بخش با کمترین ریسک و حداقل موانع به فعالیت بپردازند.

شهردار زنجان یکی از موانع جدی در مسیر سرمایه گذاری داخلی وجود بوروکراسی پیچیده و زمانبر اداری در کشور دانست و افزود: این موضوع در نهایت باعث می شود سرمایه گذار عطای سرمایه گذاری را به لقایش ببخشند و یا این عارضه در سطحی دیگر و در بیشتر موارد باعث فعالیت در عرصه دلالی و فساد اداری می شود.

ملایی یگانه با تاکید بر اینکه وقتی سرمایه گذار می بیند در مسیر فعالیت خود موانع و دشواری های متعددی وجود دارد طبیعتاً سعی می کند از آن فاصله بگیرد، تاکید کرد: ضرورت دارد در راستای کاهش پیچیدگی های موجود نسبت به زدودن قوانین زائد تلاش شود.

وی با اشاره به اینکه باید به این موضوع اذعان داشت که هدف سرمایه گذار کسب سود است گفت: با نادیده انگاشتن چنین امری در برنامه‌ریزی‌ها و هدف‌گذاری ها امکان جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی غیرممکن خواهد لذا هرگونه ذهنیتی که کسب سود و منفعت سرمایه‌گذاران را مذموم و غیرقابل تحمل می پندارند را باید کنار گذاشت و در این خصوص تجدید نظر کرد.

ملایی یگانه تصریح کرد:طبیعی است در هر پروژه اگر ریسک سرمایه گذاری و فعالیت اقتصادی افزایش پیدا کند به همان میزان از ضریب سرمایه‌گذاری داخلی و توفیق آن کاسته خواهد شد.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست