• تاریخ: ۱۴۰۱-۰۸-۲۳
  • شناسه خبر: 29691

با افزایش بیماران دیالیزی در سنین جوانی مواجه هستیم/هر بیمار دیالیزی ۲۰۰ میلیون تومان برای دولت هزینه دارد

قبلا جوانان کمتری در بخش دیالیز را شاهد بودیم ولی متاسفانه الان با افزایش مراجعان بخش دیالیز در سنین جوانی مواجه هستیم که یک دلیل مهم آن سبک زندگی آنها است.

به گزارش « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» محمدرضا طهماسبی مدیر انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان زنجان در نشست خبری به مناسبت هفته بیماران کلیوی اظهار کرد: از ۲۳ تا ۳۰ آبان هفته بیماران کلیوی است و در حالی سی و هشتمین سال تاسیس انجمن را برگزار می کنیم که توانسته ایم قدم به قدم با برنامه ریزی به تناسب افزایش بیماری جلو برویم.

طهماسبی گفت: در دهه های ۶۰ و۷۰ دفاتر نمایندگی انجمن و مراکز دیالیز در شش شهرستانِ استان در دهه ۸۰ راه اندازی شد که البته در سلطانیه و دندی به دلیل نبود مرکز دیالیز تعدادی بیمار دیالیزی با تحمل سختی راه به زنجان مراجعه میکنند که چون این دو شهرستان بیمارستان ندارند امکان ایجاد مرکز دیالیز هم وجود ندارد.
وی با بیان اینکه در سال ۹۴ با راه اندازی مرکز پیوند کلیه در بیمارستان موسوی تمام امکانات لازم برای بیماران پیوندی فراهم شد گفت: اما با توجه به افزایش بیماری به ویژه از ناحیه دیابت و فشارخون که مربوط به سبک زندگی است تمرکز ما روی پیشگیری و تصحیح روش زندگی و تغذیه است.
طهماسبی افزود: تلاش کردیم که همه خدمات دیالیزی و خدمات درمانی و حمایتی و آموزشی را در ساختمان مرکزی انجمن فراهم کنیم که نیازی به صرف هزینه و وقت در مراکز دیگر برای بیماران نباشد.

وی با بیان اینکه تا کنون هرچه خدمات و کمک های مالی و همراهی از ناحیه مردم انجام شده برای بخش درمان صرف شده است گفت: اما الان شرایط ایجاب میکتد که هزینه ها به سوی پیشگیری در جهت کم شدن بیماران دیالیزی انجام شود که در این راستا با هماهنگی آموزش و پرورش و با برگزاری کلاسها و کارهای آموزشی ذیل حضور در مدارس و ازطریق مروجان بهداشت وسلامت کلیه مدارس را برای اطلاع رسانی پوشش پوشش می دهیم و هرچقدر آموزش را بیشترفراهم کنیم می توانیم بر افزایش مبتلایان غلبه کنیم. 
مدیر انجمن حمایت از بیماران کلیوی استان زنجان با بیان اینکه باید به سمت ریشه یابی بیماری برگردیم گفت: اگر ریشه یابی کنبم و سبک زندگی مردم را عوض کنیم و تغذیه صحیح را جا بندازیم میشود از درگیری های بعدی از جمله دیالیز پیشگیری کرد.
طهماسبی افزود: با افزایش ۵۰ درصدی دارو و درمان بیماران کلیوی مواجه هستیم و اگر دانش خیرین ما نسبت به مشکلات بیماری بالا برود و از طریق آموزش و سپساز طریق پیوند کمک بتوانیم کمک کنیم که بیماران ما از چرخه دیالیز خارج شوند.
وی با اشاره به اینکه کل بیماران تحت پوشش انجمن ۲۱۰۰ نفر هستند و ۴۳۰ نفر درسه مرکز ولیعصر و انجمن وبیمارستان بهمن خدمات میگرند و شش شهرستان خدابنده، خرمدره و ماهنشان، ایجرود و آببر هم به بیماران کلیوی خدمات می دهند گفت: ۱۶۰۰ نفر ازطریق پیوند کلیه و مراقبت از چرخه دیالیز خارج شدند واز مجموع بیماران دیالیزی ۳۵درصد فشارخون و ۳۱درصد دیابتی هستند.

وی با بیان اینکه سال گذشته برای ۶ بیمار پیوند انجام شد و امسال ۹ بیمار پیوند کلیه داشتیم گفت: هزینه پیوند و پاداش کلیه بیش از ۲۰۰ میلیون تومان میشود که اگر پیوند از رطیق بیماران مرگ مغزی انجام وشد هزینه های بیماران بسیار کاهش خواهد یافت در حال حاضر تلاش انجمن این است که هزینه ها بالاتر از این نرود.
مدیر انجمن حمایت از بیمارن کلیوی زنجان با بیان اینکه در شش ماهه اول سال گذشته ۶۰ نفز بیمار دیالیزی داشتیم که در شش ماهه اول امسال به ۹۰ نفر رسیده است و این نشان دهنده افزایش ۵۰ درصدی بیماران دیالیزی نسبت به سال گذشته است.
طهماسبی در خصوص مشکلات تامین داروی خارجی برای بیمارن پیوندی نیز گفت: برخی پزشکان اصرار به استفاده از داروی خارجی دارند در حالی که برنامه دولت این است که استفاده از داروی خارجی کم شود و از نمونه داخلی ان استفاده شود که از این جهت برخی بیماران دچار مشکل هستند در حالی که تاکنون عوارض تغییر دارو در استفاده ازداروی تولید داخل گزارش نشده اما استرس و اضطراب در بیمار وجود دارد که بامشاوره هایی که انجام میشود سعی می کنیم که آنها را قانع کنیم که با استفاده از داروی داخلی با مشکلی مواجه نخواهند شد. در تامنی داروی مشکل داریم و لی اینگونه نیست که بیماران درگیر تهیه دارو شوند ضمن اینکه یک شبکه دارویی بین بیماران هم شکل گرفته که چون همدرد هستند سعی می کنند نیازهای دارویی یکدیگر را برطرف کنند.

طهماسبی همچنین از افزایش ۵۰ درصدی پرداختی به بیماران نسبت به سال گذشته خبرداد و گفت: امسال ۳۲۰میلیون در قالب درمانی و معیشتی و هزینه های زندگی هزینه شده است چون بیماری که وارد چرخه دیالیز می شود همه ابعاد زندگی او تحت الشعاع آن قرار می یگرد و نیاز به حمایت دارد.
وی در مورد خیرین مرتبط با انجمن نیز گفت: با توجه به افزایش ظرفیت انجمن برای خدمات و افزایش بیماران احساس میکنیم ۵۰ هزار خیر ازطرق مختلف از جمله قبوض و قلک و بنر و غیره با انجمن در ارتباط هستند.

مدیر انجمن حمایت از بیماران کلیوی با بیان اینکه قبلا جوانان کمتری در بخش دیالیز را شاهد بودیم گفت: متاسفانه الان با افزایش مراجعان بخش دیالیز در سنین جوانی مواجه هستیم که یک دلیل مهم آن سبک زندگی آنها است و دلیل دیگر هم هزینه زیاد پیوند و استفاده از داروهای بعد از پیوند است.

وی افزود: هر بیمار دیالیزی سالانه ۲۰۰تا ۲۵۰میلیون تومان برای دولت هزینه دارد در حالی که دیالیز هم با ازدست دادن امید به زندگی آنها همراه است که همین باعث شده برنامه های ما به سمت پیشگیری و آموزش و نهادینه کردن سبک زندگی سالم برود.
طهماسبی در خصوص دستگاه سنگ شکن بیمارستان موسوی هم گفت: این دستگاه متعلق به دکتر یاری در بیمارستان موسوی بود که خراب نیست و به دلایلی آنجا تعطیل شده است در حالی که با سنگ ملیه به دلیل املاح معدنی در آب و همچنین مصرف کم مایعات در بین زنجانی ها شایع است امیدواریم مشکل به زودی حل وشد که بیماران سنگ کلیه بله شهرهای دیگر مراجعه نکنند و هزینه زیادی به آنها تحمیل نشود .

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست