• تاریخ: ۱۳۹۸-۰۹-۲۸
  • شناسه خبر: 12341

رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی: راه توسعه آموزش از پژوهش میگذرد

رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی کشور گفت: دانشگاه آزاد اسلامی مولود انقلاب اسلامی است ،بنابراین باید تلاش ها به سمت و سویی برود که این دانشگاه در شأن انقلاب اسلامی باشد. به گزارش «پایگاه خبری- تحلیلی ...

رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی کشور گفت: دانشگاه آزاد اسلامی مولود انقلاب اسلامی است ،بنابراین باید تلاش ها به سمت و سویی برود که این دانشگاه در شأن انقلاب اسلامی باشد.

به گزارش «پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملّت» دکتر بابک نگاهداری در اختتامیه اولین دوره هم نشست های گروه های آموزشی دانشگاه های آزاد اسلامی زنجان اظهار داشت:  در مقاطعی اصلی ترین هدف دانشگاه آزاد تربیت نیروی دانشگاهی برای سازمان ها بود ولی امروز  یک تغییر پارادیم در دانشگاه رخ داده است که همه باید نسبت به این تغییر  تلاش خود را انجام دهیم.

دکتر بابک نگاهداری افزود: این تغییر اختیاری نیست و با توجه به ترکیب جمعیتی و همچنین بیانیه گام دوم انقلاب و سند دانشگاه اسلامی لزوم این تغییر پاردایم در همه این اسناد دیده می شود.

نگاهداری با بیان اینکه روزی علم در چارچوب دانشگاه محصور بود و الان وقت آن است که علم در سطح جامعه جاری و ساری شود گفت:  تفاوت کشورهای پیشرفته با سایر کشورهای نیز همین جریان داشتن علم در جامعه است و باید ذائقه مردم ما به حلاوت علم شیرین شود. به همین دلیل دانشگاه آزاد در حال تبدیل شدن به دانشگاه اجتماعی و مسأله محور است و اگر روزی مسئولین دانشگاه آزاد توجهی به شرایط و نیازهای جامعه نداشتند و فقط در حال تربیت نیرو و ارائه مدرک  بودند امروز در سند تحول دانشگاه این مسأله محوری دانشگاه ها  الزام دارد.

رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: برای تغییر دانشگاه آزاد به سمت دانشگاه مسأله محور در حوزه آموزش باید بازآرایی در رشته های دانشگاه انجام شود و هر واحد و شهری باید با توجه به نیازهای منطقه خود و تحقق تربیت نیروی انسانی مورد نیاز هر منطقه در رشته های تحصیلی بازبینی کند.

وی مشکل دیگر دانشگاه ها را عدم برخورداری فارغ التحصیلان از مهارتهای ویژه و مورد نیاز بازار کار عنوان کرد و افزود : به همبن دلیل باید به سمت آموزش های مهرات محور می رویم که ضریب اشتغال دانشجویان بالا برود.

 بابک نگاهداری در خصوص رسالت دانشگاه در حوزه پژوهش نیز اظهار داشت:  اگر پایان نامه های دانشجویان به جای موضوعات پراکنده که ارتباط و تناسبی با صنایع کشور ندارد، در راستای مسائل اصلی کشور باشد این ارتباط با صنعت برقرار خواهد شد و بی اعتمادی  صنایع نیز به دانشگاه از بین خواهد رفت.

وی در ادامه نیز گفت: در حوزه فناوری سراهای نوآوری برای استقرار شرکت های دانش بنیان شکل گرفته است که امکان تجاری سازی محصول تولید شده مهیا شود. و در راستای آن دو صندوق حمایت مالی شکل گرفته است.

رئیس پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه وظیفه  ما هموار کردن مسیر پژوهش و انجام حمایت های لازم و ایجاد بسترهای مورد نیاز است گفت: بازیگران اصلی مسیر پژوهش اعضای هیت علمی دانشگاه ها هستند و بدون آنها دانشگاه نمی تواند به اهداف پژوهشی خود برسد.

وی با تأکید براینکه راه توسعه آموزش از پژوهش می گذرد،  تصریح کرد: مشکل اصلی پژوهش در کشور ما مشکل فرهنگی است که هنوز قسمت عمده ای از مدیران دانشگاه ها و اساتید پژوهش را هزینه می بینند نه سرمایه گذاری . در حالی که پژوهش برای دانشگاه برند سازی می کند و اصلی ترین مولفه در ارتقاء رتبه دانشگاه ها است .

وی مشکل دیگر پژوهش در کشور را مربوط به پژوهشگران دانست و گفت: پژوهشگران باور ندارند که پژوهش آنها قرار است مشکلی از مشکلات کشور را حل کند و به عنوان یک کالای تزیینی به کار خود نگاه می کنند که باید این باور فرهنگی درآنها تقویت شود.

بابک نگاهداری با اشاره به اینکه در ایران پیشران بحث علم و فناوری خود مقام معظم رهبری است گفت: باید قدر این نعمت را بدانیم و در انجام وظایف خود در حوزه  پژوهش و فناوری کوتاهی نکنیم .

دکتر نگاهد اری با بیان اینکه در شرایط تحریم  در داخل کشور تمرکز روی تولید قطعات تحریم شده ایجاد شده است گفت: شرایط کشور به گونه ای است که تنها راه برون رفت از  این شرایط از طریق پژوهش است که از طریق دانشگاه باید انجام شود و علاوه بر آن برای بقا و کمال دانشگاه باید این مسیر را طی کنیم .  

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی زنجان نیز در این مراسم با بیان اینکه از ۳۷ مرکز آموزش عالی استان ۸ مرکز ، واحد و ۲ آموزشکده سماء متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی زنجان است گفت:  از  1958 نفر اعضای  هیأت علمی تمام وقت استان ۴۴۲ نفر اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد زنجان هستند که ۲۸ درصد از  استان را شامل می شود. به همبن جهت از نظر تعداد اعضای هیأت علمی غنی ترین موسسه آموزش عالی استان هستیم .

علیرضا فیروزفر گفت:  380  سخنرانی در هم نشست های گروه های آموزشی دانشگاه آزاد زنجان برگزار شد که اولین و محکم ترین پایه های این هم نشست ها اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی بودند و بدون آنها اجرای این طرح ممکن نبود.

فیروز فر  افزود: از شهریور سال جاری شیوه نامه این هم نشست ها تدوین و به واحدها و مراکز استان ابلاغ شد و اهداف آن هم کاملا در این شیوه نامه تعیین شده بود که جهت کلی آن ارتقاء نظام آموزشی و پژوهشی استان و رسیدن به قله های ترفیع یافته پژوهش بود.

به گفته رئیس دانشگاه آزاد اسلامی زنجان طبق ضوابط تعیین شده از ۱۵ آبان تا ۱۵ آذر این هم نشست ها با نام گذاری هر روز به نام یک گروه با سخنرانی اساتید و با حضور دانشجویان و اعضای هیأت علمی آن گروه  برگزار شد و براساس ارزیابی های انجام شده در همان جلسات اساتید برتر انتخاب شدند و در مرحله دوم بعد از بررسی سوابق علمی و پژوهشی آنها سخنرانان اختیامیه این هم نشست ها انتخاب شدند.

فیروز فر با اشاره به رویکرد تحول گرایانه دانشگاه آزاد اظهار داشت: این تحولات باید در تمامی ابعاد و حوزه ها صورت بگیرد و باتوجه به بیانات مقام معظم رهبری به ویژه بیانیه گام دوم انقلاب پژوهش کلید توسعه پایدار و زیر بنا و پیشران اقتصاد دانش بنیان است که بر همین اساس سیاست های دانشگاه آزاد نیز توسط هیأت امنای تدوین شده است .

وی حرکت شتابان به سمت دانشگاه های نسل سوم و چهارم  با خروجی کار آفرین برای امروز و نوآور و فن آور برای آینده را نیاز امروز دانشگاه خواند و افزود:  علی رغم موفقیت های بسیار در تولید علم در شاخص کاربست علم موفق نبوده ایم و امروز وظیفه ما ایجاد همگرایی بین دو شاخص تولید علم و کاربست علم است.

رئیس دانشگاه آزاد زنجان گفت: افق تعیین شده برای دانشگاه آزاد در ۱۴۰۴ این است که دانشگاه آزاد اولین انتخاب متقاضیان باشد که لازمه آن رسیدن به دانشگاه های نسل سوم و چهارم است و ما باید این بستر را در سال ۱۴۰۲ اماده کرده باشیم که بیاتوجه به شرایط دانشگاه این حرکت باید شتابان و نه تدریجی صورت بگیرد.

علیرضا فیروز فر با اشاره به سیاست های تسهیل پژوهش توسط روسای دانشگاه آزاد و رفع موانع پژوهشی گفت: حوزه پژوهش دانشگاه به دوحوزه  معاونت تحقیقات و فناوری و معاونت پژوهشگاه و شبکه آزمایشگاهی تقسیم شده است و طبق بخشنامه های ابلاغ شده اعضای هیأت علمیبا حضور در آزمایشگاه ها می توانند از دل پژهش ها و تحقیقاتی که انجام می دهند، هم برای خود و هم برای دانشگاه درآمد زایی کنند.

 فیروز فر ایجاد هسته های فناور را یکی دیگر از  هدفگذاری های دانشگاه خواند و گفت: با توجه به ۴۵ نیاز استان که در نمایشگاه ساخت داخل احصاء شده است،۳۰ هسته فناور در دانشگاه تشکیل شده است که بر اساس آن نیازهای واحدهای تولیدی استان در داخل کشور تأمین گردد.

در این مراسم پژوهشگران برتر دکتر مجتبی صلوتی، دکتر جعفر پویا منش از اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد و سعید مجتبی زاده حسنلویی از دانشجویان دکتری و همچنین آرنیکا منصوری از دانش آموزان مرکز سماء به ارائه پژوهش های خود پرداختند.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست