• تاریخ: ۱۳۹۸-۱۲-۱۴
  • شناسه خبر: 12984

باغداران نسبت به سم پاشی پیش بهاره باغات اقدام کنند

پیام ملّت– کارشناس باغبانی با اشاره به مساعد شدن هوا در این روز ها گفت: باغداران باید در فرصت موجود نسبت به سمپاشی پیش بهاره یعنی سمپاشی زمستانه اقدام نمایند و این عمل باید یک هفته قبل از تورم جوانه ها انجام گردد. ...

پیام ملّت– کارشناس باغبانی با اشاره به مساعد شدن هوا در این روز ها گفت: باغداران باید در فرصت موجود نسبت به سمپاشی پیش بهاره یعنی سمپاشی زمستانه اقدام نمایند و این عمل باید یک هفته قبل از تورم جوانه ها انجام گردد.

زهرا باقری در گفت و گو با «پایگاه خبری تحلیلی- پیام ملت» با اشاره به این که مبارزه زمستانه باغات امری بسیار ضروری و مهم است عنوان کرد: بسیاری از آفات گیاهی زمستان را بصورت تخم یا حشره کامل روی درختان یا زیر پوسته درختان سپری می کنند مانند تخم شته زرشک، حشره کامل و پوره های بالشک پسته، شته ها و سپردارهای درختان میوه هسته دار، کنه های درختان هسته دار و دانه دار  به همین دلیل سمپاشی زمستانه در اوایل اسفند ماه دو هفته قبل از بیدار شدن درختان میتواند نقش مهمی در کنترل اینگونه آفات داشته باشد.

وی با اشاره به این که یخ آب زمستانه یا آبیاری غرقابی یک روز قبل از اینکه دمای هوا به سرمای قابل توجهی یعنی کمتر از صفر درجه سانتیگراد برسد در از بین بردن بسیاری از تخمها، لاروها و حشرات کامل تاثیر بسیار زیادی دارد گفت: بسیاری از بیماریهای قارچی و باکتریهای هم با این روش کنترل نسبی می شود.

به گفته کارشناس باغبانی غرقاب کردن خاک درختان منجر به یخ زدن سطح خاک شده و مانع از تنفس کرم‌ها و آفات می‌شود و  همچنین باعث بهبود خواص فیزیکی و ایجاد تخلخل در خاک میشود.

وی بهداشت باغ را امری ضروری اعلام کرد و گفت: جمع آوری میوه های ریخته شده در سطح باغ، کاه و کلش، برگهای خزان شده، چوب های پوسیده، بقایای علف های هرز و هرگونه مواد آلی دیگر نیز بسیاری از آفات را از بین می برد زیرا بسیاری از آفات در زیر همین بقایا و مواد آلی و یا در داخل آنها زمستان گذرانی می کنند.

باقری با تاکید بر این که توصیه می شود مواد جمع آوری شده در محل مناسبی به کود های آلی تبدیل و پس از طی پروسه تبدیل به کمپوست مجددا به خاک باغ برگردد، افزود: جمع آوری این مواد و خروج کامل آن ها از سطح باغ به هیچ وجه توصیه نمی شود و باید بعد از تبدیل شدن به کود دوباره در باغ  استفاده گردد و مواد آلی وارد خاک شود.

کارشناس باغبانی بهترین زمان هرس زمستانه را از اواسط بهمن ماه تا اواخر بهمن ماه عنوان کرد و اظهار داشت: این زمان هرس به شرط این است که یخبندان زمستانه وجود نداشته باشد.

وی تاکید کرد:جای هرس مخصوصا در شاخه های قطورتر با چسب باغبانی یا همان چسب پیوند باید پوشانده شود و جهت جلوگیری از آفتاب سوختگی و همچنین خسارت سرمای شدید پوشش تنه درختان کار مناسبی می باشد که با استفاده از رنگ تنه بخصوص برای درختان پسته و هسته داران ضروری می باشد علاوه بر این که می توان محلهای زخم تنه را با آب آهک ۴۰درصد ضدعفونی کرد.

به گفته وی فصل زمستان بهترین زمان برای اصلاح خاک و کوددهی می باشد و قبل از هر چیزی جهت تعیین نوع کود مورد نیاز و میزان مصرف آن، انجام نمونه برداری اصولی از خاک و آب در آبان و آذر ماه و انجام آزمایشات مربوطه بسیار مهم و ضروری است.

 کارشناس باغبانی بهترین نوع کوددهی زمستانه را شیارکود در مسیر آبیاری و دور از تنه درخت هر دو سال یکبار عنوان کرد و گفت: در این زمان کوددهی عمق شیار ها ۲۰ الی ۳۰ سانتی متر کافی است و بهتر است کود حیوانی قبلا پوسانده شود و یا تبدیل به کمپوست گردد و در شیار استفاده گردد.

 وی تاکید کرد: با توجه به مساعد شدن هوا، سریعا باید نسبت به سمپاشی پیش بهاره یعنی سمپاشی زمستانه اقدام نمود و این عمل باید یک هفته قبل از تورم جوانه ها یعنی در همین روزها انجام گردد./ب

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست