• تاریخ: ۱۳۹۸-۱۲-۱۹
  • شناسه خبر: 13072

پروژه ۱۶ ساله اتصال شهرک صنعتی شماره یک زنجان به راه آهن دارای پیشرفت ۷۰ درصدی است

پیام ملّت– پروژه اتصال شهرک صنعتی شماره یک زنجان به راه آهن از سال ۸۲ شروع شده است و بعد از گذشت حدود ۱۶ سال تا حال حاضر دارای پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی است اما هنوز نتوانسته مورد بهره برداری قرار گیرد. به گزارش «پایگ ...

پیام ملّت– پروژه اتصال شهرک صنعتی شماره یک زنجان به راه آهن از سال ۸۲ شروع شده است و بعد از گذشت حدود ۱۶ سال تا حال حاضر دارای پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی است اما هنوز نتوانسته مورد بهره برداری قرار گیرد.

به گزارش «پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملّت» اتصال شهرک صنعتی شماره یک زنجان به خطوط راه آهن از حدود ۱۶ سال قبل در استان مطرح شده است، که تا سال ۹۵ حدود ۴۵۰ میلیارد ریال از اعتبار اجرای پروژه محقق شده بود تکمیل و توسعه این طرح می توانست در رونق واحدهای تولیدی، صنعتی و نهایتا در توسعه، اشتغال زایی استان نقش موثری ایفا کند از سویی دیگر صادرات از این شهرک صنعتی به استان های دیگر نیز راحت تر انجام می گرفت.

مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی استان زنجان با اشاره به این که اتصال پروژه راه آهن به شهرک صنعتی هنوز هم در حال انجام است، خاطر نشان کرد: این پروژه تا حال حاضر ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و به راه آهن نیز این میزان پیشرفت اعلام شده است و این ارگان باید کم کم ریل گذاری را شروع کند.

ایرج احمدی با بیان اینکه پروژه‌های راه آهن نیز با اولویت انجام می‌شود و امیدواریم از سوی راه آهن نیز این اقدام صورت بگیرد گفت: اگر این پروژه تحقق یابد دومین یا سومین شهرک صنعتی ایران است که به خطوط ریلی کشور متصل می‌شود.

مدیر کل راه آهن شمال غرب کشور نیز با بیان این که اتصال شهرک صنعتی به راه آهن جز پروژه های خطوط آنتنی خود راه آهن است، اظهار داشت: تا حال حاضر شهرک صنعتی و استان که بر اساس توافق نامه مسئولیت اجرای زیر سازی پروژه ایستگاه خرم پی را داشتند آن طور که باید این کار را انجام نداده اند.

به گفته وی پروژه اتصال راه آهن از سال ۸۲ کلید خورده است و پیشرفت پروژه از ۱۶ سال قبل تا حال حاضر مورد قبول نیست زیرا دو تا سه پل باید در این مسیر توسط شهرک صنعتی احداث می شد که هنوز هم این امر محقق نشده است.

علی خدایی با تاکید بر این که هر چه زمان اجرا و اتمام زیر سازی محور طولانی تر شود، بر اساس نظر ادارات کل ستادی پروژه از اولویت های راه آهن خارج می شود، افزود: اعتباری که از مرکز می دهند و تجهیزات نو سازی خط هنوز در پروژه اتصال راه آهن به شهرک صنعتی زنجان اتفاق نیفتاده است.

به گفته این مقام مسئول، باید بار ریل پسند از شهرک صنعتی و استان به راه آهن معرفی شود تا توجیه اقتصادی برای ایجاد شبکه ریلی ده کیلومتری برای راه آهن وجود داشته باشد.این در حالی است که رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به طول کشیدن اجرای پروژه اتصال شهرک صنعتی شماره یک زنجان به خطوط راه‌آهن طی سال های گذشته گفته بود: این پروژه نیازمند بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار است که تاکنون ۴۵۰ میلیارد ریال آن تحقق یافته است.

فغفوری با اشاره به تامین بخشی از این اعتبار توسط استانداری، بخشی توسط شهرک صنعتی و بخشی توسط راه‌آهن، اظهار کرده بود: در شهرک صنعتی شماره یک حدود ۴ واحد مستقر هستند که نیاز جدی به اتصال این شهرک به خط راه‌آهن را دارند که در صورت تکمیل این پروژه در رونق این واحدها و سایر واحدهای تولیدی و صنعتی نقش موثری ایفا خواهد کرد و اتصال شهرک صنعتی شماره یک به خطوط راه‌آهن را گامی مهم در راستای اشتغالزایی و توسعه و رونق آبادانی زنجان دانست.

و اما بعد از گذشت چندین سال با این که این شهرک از لحاظ استقرار واحدهای صنعتی صادراتی پیشرفت هایی داشته است و حدود ۷۰ واحد در امر صادرات فعال بوده اند، اما هنوز هم پروژه اتصال راه آهن به شهرک صنعتی محقق نشده است و چشم انتظاری برای تکمیل این طرح همچنان ادامه دار است و با افزایش روند صعودی قیمت ارز طی سال گذشته یقینا اعتبار در نظر گرفته شده برای  تکمیل این پروژه نیز کافی نخواهد بود./ب

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست