• تاریخ: ۱۴۰۰-۰۸-۱۵
  • شناسه خبر: 24772

آیین اختتامیه ششمین جشنواره بین‌المللی عکس سلامت روان در تهران برگزار شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان، در آیین اختتامیه ششمین جشنواره بین‌المللی عکس سلامت روان گفت: تاثیر زبان هنر در دستیابی به اهداف سلامت روان انکار ناپذیر است

به گزارش «پایگاه خبری – تحلیلی پیام ملّت» به نقل از « روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ، خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان» آیین اختتامیه ششمین جشنواره بین‌المللی عکس سلامت روان، یکشنبه ۹ آبان ماه، با حضور دکتر جعفر حسین نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران، دکتر کمال حیدری معاون بهداشت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و جمعی از مسئولان وزارتی و دانشگاه علوم پزشکی زنجان در سالن همایش‌های بین‌المللی رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران در تهران به صورت حضوری محدود و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و مجازی برگزار گردید. 

ششمین دوره این جشنواره با سه موضوع آزاد، سلامت روان و کووید – ۱۹ (کرونا) و با ۳۰ هزار اثر رسیده توسط ۴ هزار عکاس از ۸۲ کشور جهان (۵۸ درصد عکاسان خارجی و ۴۲ درصد عکاسان ایرانی) پس از ارزیابی و داوری یک هیات بین‌المللی برگزار گردید .

رومن نرو از لوگزامبورگ رئیس پاتروناژ سرویس فیاپ، کریستف هاملمان از آلمان نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران، احمد البوسعیدی از عمان رئیس PSO، خالد سعید از پاکستان مشاور سلامت روان و اعتیاد در EMRO)، احمد حاجبی مدیر کل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، محمدرضا صائینی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان، محمدرضا چای‌فروش، مسعود زنده‌روح کرمانی و حمیدرضا بازرگانی آثار این جشنواره را داوری کردند.

دکتر پرویز قزلباش رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان به عنوان رئیس جشنواره، دکتر محمدرضا صائینی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان به عنوان دبیر جشنواره و علی سامعی نماینده فیاپ در ایران به عنوان مدیر هنری و مدیر بخش بین‌الملل در این جشنواره حضور داشتند.

این جشنواره با هدف افزایش آگاهی سلامت روان جامعه با استفاده از هنر عکاسان ایران و جهان و به منظور بازآفرینی موضوعات روان‌شناختی توسط دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زنجان با حمایت دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، با همکاری کلوپ عکس فوکوس، نمایندگی فدراسیون بین‌المللی هنر عکاسی (فیاپ) در ایران و با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار گردید .

در حاشیه این رویداد بزرگ سلامت محور بین المللی، نمایشگاه عکس برگزیدگان جشنواره نیز به نمایش عمومی گذاشته شد.

تاثیر زبان هنر در دستیابی به اهداف سلامت روان، انکار ناپذیر است

دکتر پرویز قزلباش رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان، در این آیین تاثیر زبان هنر در دستیابی به اهداف سلامت روان را انکار ناپذیر دانست و گفت: قطعاً زبان هنر که از دل مردم و برای مردم خلق می‌شود، می‌تواند در دستیابی به اهداف سلامت به ویژه سلامت روان تاثیرگذار باشد.

دکتر پرویز قزلباش افزود: پرداختن به بهداشت روان و ارتقا سلامت روانیِ فردی و اجتماعی و پیشگیری از ابتلا و درمان مناسب بیماری‌های روانی و توان بخشی این بیماران، یکی از مهمترین موضوعات فعالیت در عرصه سلامت است.

هنر، بهترین ابزار درکاهش انگ اجتماعیِ اختلالات روانی است

مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت یکی از موانع ارائه خدمات در حوزه سلامت روان را، انگ اجتماعی پیرامون آن عنوان کرد و گفت: برای کاهش انگ اجتماعی اختلالات حوزه سلامت روان، هنر و به طور خاص هنر عکاسی، ابزار مهمی در جهت ایجاد انگیزه برای گفتگو و تبادل اندیشه و فکر در این خصوص است.

دکتر احمد حاجبی افزود: بحران همه‌گیری کووید ۱۹ ، یکی از بزرگترین بحران‌های حوزه سلامت در یکصد سال اخیر بوده که تمامی ابعاد زندگی افراد، اعم از ابعاد اجتماعی و اقتصادی را درگیر کرده است و آثار این همه‌گیری بر سلامت روان آحاد جامعه به شکل درجات بالایی از استرس و اضطراب، نمایان می‌باشد و در گروه‌هایی از جمعیت مانند سالمندان، افراد دارای بیماری‌های مزمن جسمی و روانشناختی، کودکان و زنان بارزتر است.

هنر عکاسی، عمق جدیدی به مفهوم سلامت روان، داده است

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه حدود ۳هزار و ۸۰۰ عکاس حرفه‌ای و آماتور از بالغ بر ۸۰کشور دنیا با بیش از۳۰هزار اثر در ششمین جشنواره بین‌المللی عکس سلامت روان شرکت داشتند، اظهار کرد: این رویداد عمق جدیدی به مفهوم سلامت روان، داده و به طور شایسته‌ای به این حوزه پرداخته است.

دکتر کمال حیدری افزود: ارتقای سلامت و به ویژه سلامت روان، یکی از شاخص‌های رشد و پویایی یک ملت است و آموزش و توانمندسازی و ارتقای دانش و نگرش مردم و همچنین ترویج سطح زندگی سالم و متناسب با فرهنگ و سنن کشور، جزو مهمترین ماموریت های حوزه سلامت روان می‌باشد که بدون شک با سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی دقیق محقق می‌شود.

رشد، عدالت و آسایش ملت‌ها در گرو توجه حکومت‌ها به سلامت روان است

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: اگر رشد می‌خواهیم، اگر در دنیا عدالت می‌خواهیم، اگر رفاه و آسایش می‌خواهیم، باید به سلامت روان توجه کنیم و این یکی از وظایف همه دستگاه‌ها و حکومت‌هاست.

حجت‌الاسلام محرم‌علی شیرمحمدی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی زنجان افزود: استان زنجان در مقوله مبارزه با کرونا یکی از سرآمدهای کشور بود و انتظار داریم دوستان وزارتخانه و دیگر بخش‌ها این مهم را لحاظ کنند.

ورود هنر به حوزه سلامت، موجب ارتقای این حوزه می‌شود

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان و دبیر ششمین جشنواره بین‌المللی عکس سلامت روان گفت: قطعاً برنامه‌های هنری این‌چنینی با هدف‌گذاری در حوزه سلامت می‌تواند به ارتقاء این حوزه به ویژه سلامت روان و فعالیت‌های پیشگیرانه منجر شود.

جشنواره سلامت و روان

دکتر محمدرضا صائینی با بیان اینکه شیوع کرونا، روزگار و دوران سختی برای‌مان رقم زده است، افزود: هیچ دورانی را قابل مقایسه با این روزهای سخت کرونایی ندیدم، روزهای دشوار، طولانی و‌ پررنج که مردم دیده‌اند و قلب‌های ما به درد آمد از این روزهای غم‌انگیز و تراژدیک.

بعد از کرونا، اختلالات ناشی از سلامت روان افزایش یافته است

نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران با اشاره به اینکه براساس آمار سازمان جهانی بهداشت، تعداد افرادی که از اختلالات ناشی از سلامت روان رنج می‌برند در سالیان اخیر افزایش یافته، یادآور شد: بعد از شیوع کرونا، این آمار افزایش بیشتری یافته است.

دکتر سیدجعفر حسین افزود: جشنواره عکس سلامت روان پیام امید و تعامل دارد و این مدل پیام‌ها هستند که در این برهه زمانی می‌توانند به ما کمک کنند و درواقع همه این موارد بر مقوله بهداشت روان تاکید دارند.

جشنواره عکس سلامت روان به جایگاه مناسبی در سطح جهان رسیده است

نماینده فیاپ (فدراسیون بین‌الملی هنر عکاسی) در ایران با اشاره به اینکه میانگین شرکت آثار در جشنواره‌های بین‌المللی، ۵ هزار عکس از حدود ۵۰۰ عکاس است، گفت: حجم آثار ارسال شده به ششمین جشنواره بین‌المللی سلامت روان، نشان می‌دهد این جشنواره در سطح جهان، جایگاه بسیار مناسبی پیدا کرده است.

ششمین دوره جشنواره بین‌المللی عکس سلامت روان با معرفی نفرات برتر، اهدای جوایز و رونمایی از کتاب و لوح تمبر جشنواره، به کار خود پایان داد.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست