• تاریخ: ۱۴۰۲-۰۹-۰۲
  • شناسه خبر: 35712

افزایش اعزام مشمولین خدمت سربازی در زنجان/ تقسیم بندی محل خدمت در اختیار استان ها نیست

تقسیم بندی محل خدمت از طریق خود سازمان ظیفه عمومی فراجا در تهران انجام میشود، قبلا در استان تقسیم بندی می شد ولی الان بهتر شده و به صورت کلی تقسیم بندی میشود و استان ها دخالتی ندارند.

سرهنگ رضا مهدیون معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی استان زنجان در گفت و گو با خبرنگار« پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» اظهار کرد: سربازی در هر کشوری قانون خاص خودش را دارد و اکثر کشورها هم سربازی دارند، ما هم برای تامین بخشی از کسری نیروهای مسلح نیاز است که از جوانان استفاده کنیم، از گذشته بوده و الان هم هست  و قانون خاص خودش  را دارد و سعی می شود که از وجود این عزیزان در تامین بخشی از امنیت کشور به صورت ویژه و بهتری استفاده شود.

مهدیون درمورد عدم رغبت جوانان به سربازی گفت: به نظر من که رغبت اتفاقا بیشتر شده و به هر حال شواهد و آمارهایی که ما داریم این را نشان می دهد. با امکاناتی که فراهم شده شرایط بهتر شده است؛ شاید قبلا سربازها شرایط بهتری نداشتند، مثلا حقوقشان کم بود و احساس می کردند دوسال  بهترین دوران عمرشان به بطالت می گذرد. خوشبختانه با تدابیری که سلسله مراتب فرماندهی در نظر می گیرند شرایط برای سربازان بهتر می شود. قبلا سربازانی که اعزام می شدند بیشتر دیپلم و زیر دیپلم بودند و الان اکثراً تحصیلکرده شده اند  و ترجیح  می دهند ادامه تحصیل بدهند و بعد از آن به سربازی بروند. بیشتر سربازان ما فوق دیپلم به بالا و فوق لیسانس و دکتری هستند.

وی با بیان اینکه شرایط خدمت سربازی نسبت به قبل خیلی بهتر شده است گفت: من فکر نمی کنم مشمولین اگر خدمت بیایند ذهنیتی که قبلا داشتند را داشته باشند. شرایط سربازی روز به روز با قوانین جدید بهتر می شود. مثل بومی سازی که یک نوع مشوق است و اکثر سربازان بعد از اتمام دوره آموزش در محل سکونت خودشان ادامه خدمت می دهند، ضمن اینکه افزایش حقوق سربازان را  نسبت به قبل هم داشته ایم که خیلی بهتر شده است. الان یک سرباز صفر معمولی حداقل سه میلیون دریافت می کند و برای آنهایی که متاهل هستند و فرزند دارند و یا مدرک بالاتری دارند به هشت میلیون هم می رسد.

سرهنگ مهدیون با بیان اینکه امروز قرارگاه آموزش مهارت را هم برای سربازها داریم گفت: با توجه به علاقه و استعداد و مدارک سربازان با همکاری فنی و حرفه ای آموزش مهارت های مختلف برای آنها پیش بینی شده و سربازهایی که داوطلب هستند بصورت رایگان در طول دوران خدمت می توانند مهارتی بیاموزند و بعد از آن در ایجاد اشتغال از آن مهارت استفاده کنندچون پس از دریافت مدرک و اتمام سربازی وام خوداشتغالی هم برای آنها پیش بینی شده است.

معاون معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی استان زنجان در مورد چرایی عدم مراجعه مشمولین نیز گفت:  دلایل مختلفی برای عدم مراجعه و معرفی مشمولان هست؛ مثلا تعدادی که به موقع مراجعه نکرده اند و تشکیل زندگی داده اند و ازدواج کرده اند و یا مشغول به کار شده اند برایشان سخت است، ولی الان هرماه افزایش محسوسی نسبت به ماه های قبل در اعزام مشمولین داریم. مثلا این ماه حدود ۴۰ درصد نسبت به ماه گذشته بیشتراعزام خواهیم داشت. به هرحال جوانان احساس می کنند در دوران سربازی شاید شرایط کار و فرصت های  شغلی از دست برود، ولی من مطمئنم اینگونه نیست چون ما خودمان هم خدمت کرده ایم.

وی در خصوص چرایی اجباری بودن سربازی نیز گفت: به هرحال سربازی قانون است و در تمام کشورها هم هست. در حال حاضر ما ظرفیت اینکه تامین امنیت کشور توسط نیروهای کادر تامین نشود را نداریم. اگر اجباری نباشد که کسی نمی آید. این موضوع شاید به عنوان درخواست و یا پیشنهاد مطرح باشد ولی به نظر من قابلیت اجرایی ندارد و چون موضوع تامین امنیت کشور است، نمی شود که اختیاری باشد. فعلا که ما نیاز داریم و طبق قانون باید انجام شود.

سرهنگ  مهدیون گفت: خوشبختانه تعداد مراجعین زیاد شده و در کنار این شرایطی هم فراهم شده مثل کسر خدمت متاهلین که این هم یک نوع تشویق است. برای همسر، دو ماه کسر خدمت، برای فرزند اول سه ماه کسر خدمت و برای فرزند دوم  چهار ماه و بالاتر پیش بینی شده است. یعنی کسی که متاهل باشد و دارای سه فرزند ، تقریباً بیش از نیمی از خدمتش کسر میشود. در کنار این ها موضوع معافیت مشمولین چهل سال به بالای دارای سه فرزند و زیرچهل سال دارای چهارفرزند را هم داریم. ضمن اینکه به نظر من رفته رفته  هم مشمولینی که دارای تحصیلات هستند را بیشتر سعی می کنند براساس تحصیلاتشان به کار بگیرند.مثلا اگر کسی مهندسی عمران خوانده در معاونت های مهندسی نیروهای مسلح به کار گرفته می شود که هم تجربه  و هم سابقه ای برای آنها می شود.

وی در پاسخ به اینکه چرا رفتار خوبی با سربازان نمی شود و با احترام با آنها برخورد نمی شود نیز گفت: من این را قبول ندارم. به هرحال ما در محیط خودمان هم سرباز داریم، فقط لباس ما فرق دارد وگرنه ما هم سربازیم. این موضوع به ندرت شاید پیش بیاید ولی همیشگی و کلی نیست. ما نهادهای نظارتی داریم که اگر بی احترامی به سرباز شود در آن مطرح می شود. اینگونه نیست . شاید به ندرت پیش بیاید و لی نظر من این است که بی احترامی به سرباز درست نیست؛ همیشه می گوییم که سرباز برادرکوچک ما از لحاظ سن و سال است وگرنه خیلی وقتها ما هم از آنها یاد می گیریم. اکثر همکاران ما به این اعتقاد دارند.

سرهنگ مهدیون در مورد نحوه تقسیم بندی محل خدمت سربازان نیز گفت: در تمام مناطق کشور نیاز به سربازان هست مخصوصا در مرزها. اینکه سربازی کجا برود ربطی به استان ها ندارد. الان تقسیم بندی از طریق خود سازمان ظیفه عمومی فراجا در تهران انجام میشود و ما هم تعدادی داشتیم که فرزند همکاران ما بوده و محل خدمتش در مرزبانی افتاده است و بدون اینکه به نام و مشخصاتش نگاه کند. قبلا در استان تقسیم بندی می شد ولی الان بهتر شده و به صورت کلی تقسیم بندی میشود و استان ها دخالتی ندارند. آنهایی که در مرز خدمت می کنند هم  مشوق هایی دارند از جمله اینکه خدمت در مرز ۱۴ ماه شده است و از لحاظ حقوق و مرخصی هم امتیازاتی دارند. سربازان برای خدمت سه ماه آموزش دیده اند و در آن سه ماه مهارت های کافی آموزش داده می شود. اینگونه هم نیست که سربازی که در مرز خدمت می کند تنها آنجا رها شود. مسئول دارند و اگر پستی یا ماموریتی باشد در کنار همکاران ما هستند و با اتفاق هم به ماموریت اعزام می شوند.

معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی استان زنجان در مورد مشمولین غایب نیز گفت: به هر حال طبق قانون آنهایی که به سن سربازی رسیده اند باید خدمت را انجام دهند. برابر ماده ۱۰ قانون خدمت وظیفه عمومی هم هرگونه ارائه خدمت مثل دریافت گواهینامه و دریافت وام و نامزدی در انتخابات مستلزم  ارائه مدرک پایان خدمت و یا معافیت است. متخلفین این مقررات به محاکم قضایی معرفی می شوند. باتوجه به این محدودیت ها مشمولین باید برای اعزام اقدام کنند. ضمن اینکه برابر ماده ۶۳ مکرر قانون، کارفرمایانی که از این مشمولین غایب استفاده کنند به محاکم قضایی معرفی مشوند. به هرحال باید از کسی که زحمت کشیده و چندین ماه خدمت کرده  استفاده شود و از مشمولین غایب نباید استفاده کنند که مجازات هم دارند. جریمه آن برای کارفرما، بار اول، هزینه سالانه یک سرباز و بار دوم و بیشتر هم هزینه سالانه سه سرباز را باید بپردازند که مبلغ آن هم برای استفاده از هر مشمول سربازی حدود ۸۲  میلیون تومان است.

سرهنگ مهدیون با اشاره به افزایش قابل توجه مشمولین خود معرف در زنجان نیز گفت: افزایش قابل توجه مشمولین خود معرف را داریم به طوری که در سه ماهه دوم نسبت به سه ماهه اول امسال  حدود ۲۰۰ درصد افزایش داشتیم.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست